Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Sarah Vanagt

Sarah Vanagt

De jonge Vlaamse filmmaker en kunstenares Sarah Vanagt (Brugge, 1976) verwierf faam met poëtische, ontroerende documentaire-films, video-installaties en foto’s.  Sarah Vanagt studeerde geschiedenis in Antwerpen, Sussex en Groningen en film aan de National Film and Television School (Beaconsfield, Buckinghamshire, Verenigd Koninkrijk). Ze maakt documentaires, video-installaties en foto’s waarin haar passie voor geschiedenis en film(geschiedenis) duidelijk terug te vinden is. In haar werk bevraagt ze het collectieve geheugen. In haar eerste werken richtte zij haar camera veelal op een postkoloniaal, door oorlogsgeweld verscheurd Afrika. Hoe gaat men om met het verleden, hoe verwerkt men historische feiten en op welke manier vormt men daarvan een beeld? Haar afstudeerfilm, After years of walking (2003), schetst het herschrijven van de Rwandese geschiedenis na de genocide van 1994. Andere werken van haar hand zijn: After Years of Walking (2003), Little Figures (2003), Begin Began Begun (2005), Boulevard d’Ypres (2010), The Corridor (2010), en video installaties als Les Mouchoirs de Kabila (2005), Power Cut (2007), Ash Tree (2007).

Haar werk was te zien op diverse filmfestivals (FidMarseille, Viennale, Doclisboa, Idfa Amsterdam, Rencontres Internationales Paris/Madrid/Berlin, International Film Festival Rotterdam, Hors Pistes Centre Pompidou), en in musea (Frankfurter Kunstverein, Fact Liverpool, NGBK Berlin, Shedhalle Zürich). Haar recente zwijgende film Girl with a fly (2013) beleefde haar premiere tijdens de 5e Biennale van Moscow. Elevage de poussière/Dust Breeding (2013) was voor het eerst te zien tijdens de Kunstenfestivaldesarts in Brussels, mei 2013.

In oktober 2014 was haar werk History Lesson te zien bij Framer Framed als onderdeel van de groepsexpositie Costume Bureau. Over de film History Lesson schreef de kunstenares: ‘Op de laatste schooldag voor de paasvakantie in april 2004 filmde ik een les in een schooltje aan het Kivu-meer in Rwanda. De kinderen in deze klas werden geboren in 1994, het jaar van de genocide, tevens het jaar nul van een nieuwe Rwandese kalender. Het geschiedenisonderwijs in Rwanda is sinds 1994 officieel geschrapt. Al tien jaar wacht de leraar van deze klas op nieuwe, aangepaste geschiedenisboekjes. Enkele dagen voor de tiende verjaardag van de genocide vroeg ik hem of hij aan zijn klas een les wilde geven over de volkerenmoord van 1994. Opvallend is dat hij daarbij nooit de woorden ‘Hutu’ of ‘Tutsi’ in de mond neemt.’


Exposities


Expositie: Costume Bureau

Expositie over de hedendaagse kunstcollectie van Museum Het Domein, samengesteld door Roel Arkesteijn

Magazine