Hestu Setu Legi
Hestu Setu Legi is geboren in 1971 in Yogyakarta, Indonesie. Hij richtte twee culturele organisaties op: Taring Padi in 1998 en Jogja InterKultur in 2012. Terugkerende thema’s in zijn werk zijn de strijd voor sociale rechtvaardigheid, milieu en landrechten, dictatuur, militarisme en kolonialisme. Tegenwoordig richt hij zicht meer op zijn beeldende werk als individu dat zich vaak focust op het milieu en maatschappelijk gerelateerde thema’s. Legi presenteerde zijn multimediale installaties in exposities over de hele wereld; van de Biennale Jogja XI (2011-2012), tot de expositie van het 25-jarig jubileum van het Cemeti Art House (2013), een solo-expositie in de Ark Galerie (2014), Document 15 (2022) in Kassel, Framer Framed (2023) in Amsterdam en Griffith University Art Museum in Brisbane, Australië.
Bij Framer Framed leverde Hestu Setu Legi een bijdrage aan het project Pentagonal Icositetrahedron, van Kevin van Braak dat eerder werd gepresenteerd in het Cemeti Art House in Indonesie en onderdeel was van de tentoonstelling Pressing Matters (2018). Zijn bijdrage toont een boer wiens land wordt bedreigd door de bouw van een nieuw vliegveld in Yogyakarta. Eén oog is een kogel, die symbool staat voor de manier waarop de lokale bewoners van Yogyakarta doelwit zijn geworden van dit soort ‘landroof’, de ander is een vliegtuigpropeller. De strooien hoed van de boer bevat een verwijzing naar de lokale natuur, de Merapi bergen in Yogyakarta.
In 2022 organiseerde Hestu Setu Legi samen met diverse leden van Taring Padi, buurtbewoners en genodigden, de Wayang Kardus workshops op diverse locaties in Europa waaronder Framer Framed in Amsterdam. De wayang poppen werden later gepresenteerd tijdens documenta vijftien in Kassel. De tentoonstelling Tanah Merdeka (2023) zet deze collectieve aanpak voort. Tijdens een verblijf van een maand in Brazilië ontwikkelden leden van Taring Padi samen met het Joods-Braziliaans cultureel centrum Casa do Povo en de Braziliaanse landloze boerenbeweging Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) een aantal nieuwe werken waaronder Retomar Nossa Terra / Rebut Tanah Kita (2023), gevolgd door de productie van De Levende Erfenis van Koloniaal Geweld (2023) bij Framer Framed in Amsterdam. De titel van de tentoonstelling is gebaseerd op de Indonesische uitdrukking ’tanah merdeka’ (bevrijd land). Taring Padi beschouwt land niet alleen als een fysieke en territoriale plek die beschermd, verdedigd en teruggewonnen moet worden, maar ook als een spirituele, kosmologische en publieke ruimte die verschillende vormen van interactie, conversatie en oprechte uitwisseling mogelijk maakt.
- Art and Australia - The Work of Justice Taring Padi
- NRC - Taring Padi: Kunstcollectief Taring Padi over de lessen van documenta
- Hyperallergic - Legacy and Life of a Political Art Collective
- Persoonlijke website van Setu Legi
- Art & Market - A Conversation with Taring Padi
- Taring Padi