Emeric Lhuisset
Emeric Lhuisset (1983) komt uit Parijs. Hij studeerde kunst aan de Ecole des Beaux-Arts de Paris en geopolitiek aan de University Panthéon-Sorbonne / Ecole Normale Superieur d’Ulm.
Geopolitieke analyses zijn belangrijk in zijn werk. Zijn kunst roept vragen op over de representatie van conflicten en hoe we dit waarnemen. Hij gebruikt het nieuws als uitgangspunt. Zijn werk is erg divers, van schilderijen van de Frans-Duitse oorlog en wapens uit alledaagse objecten om strijders meer comfort te geven tot onderzoek naar de link tussen videogames en oorlogsgebieden.
Naast het kunstenaar is Lhuisset ook docent aan de Institute of Political Studies of Paris en host hij ook conferenties over hedendaagse kunst en geopolitiek in Parijs. Dit in samenwerking met de Institute of Political Studies of Paris en New York University.
In september 2014 presenteerde Framer Framed in samenwerking met Paradox de expositie Maydan – Honderd portretten met werk van Emeric Lhuisset. Maydan – Honderd portretten toont de gezichten van de revolutie die plaats vond in de Oekraïne in februari 2014. Maydan Nezalezhnosti is het centrale plein in het centrum van Kyiv, Oekraïne, dat het toneel vormde van de anti-regering protesten die uitmondden in gewelddadige conflicten aan het begin van 2014. Sindsdien is het plein het symbool geworden van de ‘pro-EU’ beweging in Oekraïne. Emeric Lhuisset portretteerde op deze lokatie honderd protestgangers en vroeg hun motivatie om op het plein de kou en geweldadigheden te trotseren. Het resultaat is een diversiteit aan mensen en antwoorden. De foto’s werden op krantenpapier met behanglijm op de muur geplakt en samengebonden tot een boek, dat als mobiele expositie kan worden opengesneden om op diverse lokaties in Nederland en de Oekraïne de protestbeweging een menselijk gezicht te geven.