Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

17 sep 2014 – 20:00

The Archive: unveiling the present

Tijd 20:30 uur Locatie Tuinzaal Tolhuistuin Info De Tolhuistuin is van Amsterdam Centraal Station bereikbaar met het pontje ‘Buiksloterweg’. De entree van het gebouw ligt direct aan het fietspad langs het IJ. De entree is gratis. Voertaal is Engels


Met trots presenteert Framer Framed een avond over de YanukovychLeaks en Videoccupy. Deze kunstprojecten hebben als onderwerp de huidige politieke problematiek in respectievelijk Oekraïne en Turkije. Rosen Dimov, de manager Oost Europa bij European Alternatives, zal het programma kort introduceren vanuit zijn persoonlijke ervaring met de politieke macht van archieven in Oost Europa.

Hierna zal de Oekraïense journalist Vlad Lavrov spreken over het project YanukovychLeaks. Onder druk van breed maatschappelijk protest ontvluchtte Viktor Yanykovych het land in februari 2014. Als president van Oekraïne liet hij zijn woning in Kiev onbeheerd achter. Kort hierna werden in een meer nabij zijn huis door journalisten 25.000 documenten gevonden, die in het meer waren gegooid met als doel de papieren te vernietigen. Een groep journalisten en activisten namen de enorme uitdaging op zich om deze documenten te redden, te organiseren de enorme hoeveelheid informatie die het bevatte vast te leggen. Bovendien werd de kunstcollectie van de voormalige president ontdekt in zijn woning, waarna deze tot september dit jaar werd tentoongesteld in het Nationale Museum van Oekraïne. Op deze wijze werden zowel zijn persoonlijke archief als zijn persoonlijke collectie in een keer publiek eigendom.

De Turkse kunstenaar Özge Celikaslan is de medeoprichter van het videocollectief Videoccupy. Het doel was om het verzet in het Gezi park in Istanbul tussen 27 mei en 31 juli 2013 visueel vast te leggen. Door de vorming van het collectief werd het visuele materiaal samengevoegd en een archief gecreëerd. Het archief is online toegankelijk en het beoogde doel is dat het zal functioneren als een visuele bron voor het collectief geheugen. Tijdens ‘The archive’ zal Celisaslan de noodzaak toelichten om een archief zoals Videoccupy te stichten. Daarnaast zal zij ook bespreken op wat voor manieren video een rol kan spelen in de vorming van het collectief geheugen.

Naast de presentaties van deze sprekers zal voor het eerst de portretserie Maydan te zien zijn van Emeric Lhuisset, met portretten van de activisten op het gelijknamige plein in Kiev. Deze foto’s zijn genomen direct na de ontbinding van de Yanukovych regering in februari van dit jaar. De straat behoorde toen een korte tijd toe aan het volk, aangezien de politie niet langer actief was na het opstappen van de regering. Tijdens deze periode stelde Lhuisset de mensen die hij spraak twee vragen: ‘wat zou jij willen dat er nu gebeurd?’ en ‘wat denk je dat er zal gebeuren?’ Met deze twee vragen documenteerde Lhuisset het feit dat op dat moment alles mogelijk leek.

De voertaal van dit evenement is Engels en vindt plaats in de context van de tentoonstelling Maidan – Honderd portretten. Deze is te zien van 17 tot en met 4 oktober 2014 en zal daarna zal doorreizen naar Kiev.



Het levende archief /

Exposities


Expositie: Maydan – 100 portretten

100 gezichten van de Oekraïnse revolutie door Emeric Lhuisset

Netwerk


Özge Çelikaslan

Kunstenaar, activist en onderzoeker

Vlad Lavrov

YanukovychLeaks

Rosen Dimov

European Alternatives

Emeric Lhuisset

Fotograaf en universitair docent