Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Photo (c) Rosa Spaliviero

Sammy Baloji

Sammy Baloji (geb. 1978 in Lubumbashi, Democratische Republiek Congo) is een kunstenaar die woont en werkt tussen Brussel en Lubumbashi. Hij heeft een achtergrond in Literatuurwetenschappen en Sociale Wetenschappen, en startte zijn kunstenaarscarrière als cartoonist. Om materiaal te verkrijgen voor zijn cartoons begon hij met een geleende camera scenes te fotograferen. Hij kreeg vervolgens een formele training als fotograaf onder leiding van Simon Mukunday en Marie-Françoise Plissart.

In 2005 begon Baloji zich te richten op het onderzoeken van de geschiedenis van de Democratische Republiek Congo. Zijn werk is een doorlopend onderzoek naar het culturele, architecturale en industriële erfgoed van Katanga, een regio in Congo, waarbij hij zich specifiek focust op de doorwerking van het Belgische koloniale verleden. Baloji’s gebruik van fotoarchieven zorgt ervoor dat hij tijd en ruimte kan manipuleren, waarbij hij een vergelijking trekt tussen oude koloniale narratieven en hedendaagse economische grootmachten. Zijn werk is als een verhaal dat zichzelf continu herhaalt, waarin dezelfde fouten, hetzelfde onrecht en dezelfde trauma’s telkens opnieuw plaatsvinden over de hele wereld. Zijn video- en fotografieseries tonen hoe identiteiten worden gevormd, hervormd, gemanipuleerd en opnieuw uitgevonden. Met zijn kritische blik op hedendaagse samenlevingen waarschuwt hij voor de manieren waarop heersende culturele structuren het collectieve geheugen bepalen, waardoor sociale en politieke machten menselijk gedrag kunnen dicteren.

Baloji nam deel aan de Bamako African Photography Encounters in 2007, de Lyon Biennale in 2015, de Venetië Biennale in 2015, het PhotoQuai festival bij Quai Branly Museum in Parijs in 2015, de Dakar Biennale in 2016 en documenta 14 in 2017. Zijn werk is tentoongesteld bij het Royal Museum of Central Africa in Tervuren, het Kunstmuseum aan Zee in Oostende, Tate Modern in Londen, het Africa Center in New York en the Smithsonian National Museum of African Art in Washington, DC en Framer Framed in Amsterdam.

Baloji ontving meerdere toekenningen, waaronder van de Prince Claus Foundation in Nederland, de Bamako African Photography Encounters en de Dakar Biennale. Ook won hij het Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative in 2014. Sammy Baloji is mede-oprichter van The Picha Encounters, een biennale voor fotografie en video in Lubumbashi.

Van juni – augustus 2018 presenteert Framer Framed een solotentoonstelling van Sammy Baloji’s werk,  A Blueprint for Toads and Snakes.


Exposities


Expositie: A Blueprint for Toads and Snakes

Een solotentoonstelling van Sammy Baloji

Agenda


Finissage: A Blueprint for Toads and Snakes
Met Sammy Baloji, Georges Senga Assani en Heleen Debeuckelaere
Wanneer we spreken over kolonisatie
Over de recente publicatie van Faassen en Verdijk, in het kader van tentoonstelling A Blueprint for Toads and Snakes
Curator rondleiding: A Blueprint for Toads and Snakes
Een rondleiding door Vincent van Velsen langs het werk van Sammy Baloji

Magazine