Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Photo: © Betul Ellialtioglu / Framer Framed (2019).

Linnemore Nefdt

Onze buurtcoördinator Redouane Amine interviewde Linnemore Nefdt die host en rondleider is bij Framer Framed voor ons online programma in mei 2020.

Photo: © Betul Ellialtioglu, Framer Framed (2019).

Wat vind je leuk aan host zijn bij Framer Framed?

Ik ben al sinds 2016 host bij Framer Framed en op dit moment verzorg ik ook rondleidingen. Ik omring mij graag met een wisselend spectrum van sociaal geëngageerde en visueel aantrekkelijke kunst. Het is elke keer een verrassing om een nieuwe tentoonstelling te zien vanuit een ander perspectief en vaak afkomstig uit een ander deel van de wereld. Iedere tentoonstelling trekt een divers en ander publiek. Veel bezoekers komen speciaal uit het buitenland om Framer Framed te bezoeken. Zo krijgen wij een steeds wisselend publiek. Ik voel mij daarom ook heel erg thuis binnen de internationale ambiance, de warmte van de Framer Framed community.

Zou je een herinnering met ons willen delen die plaatsvond bij Framer Framed, waar je zelfs nu nog om moet lachen?

De gesprekken met de bezoekers zijn fascinerend. Met een van de bezoekers had ik een lang gesprek, na afloop kwam zij terug met een bos tulpen en stond erop dat ik deze aannam. De reden was dat zij meende eerder een opmerking te hebben gemaakt die vrij ongevoelig was. Het was misschien onnodig, maar heel lief. Het toonde meelevendheid.

Hoe is het discours van Framer Framed verbonden met je eigen interessegebied/ studie/ (kunst)praktijk?

Het discours bij Framer Framed raakt mij heel erg. Ik groeide op tijdens de Apartheid in Zuid-Afrika als persoon van kleur. Dat heeft mijn studierichting, kunsteducatie en interesse in mode bepaald. Nu ik met pensioen ben en al een tijdje afgestudeerd (Amsterdam Fashion Institute, AUAS), geniet ik er heel erg van om onderdeel te zijn van het discours. Dit doe ik door te helpen bij organisaties als Framer Framed, maar ook bij Rambler Studios Amsterdam (een creatieve organisatie voor kwetsbare jongeren), Easy Essentials (een circulair, duurzaam en ethisch verantwoord T-shirt merk) en ben betrokken bij het opzetten van het  Camissa Museum, als designer. Daarbij vertellen wij het verhaal van de slavenroute van de Indische Oceaan en de mensen van Kaapstad.

Wat voor content zou je van Framer Framed tijdens deze pandemie online willen zien?

Ik ben benieuwd hoe verschillende visuele kunstenaars, afkomstig uit verschillende delen van de wereld, nu reageren op de huidige sociale situatie die is opgelegd door de pandemie. Ook ben ik geïnteresseerd in hoe de media in Nederland de huidige situatie ‘framed’. Wiens verhalen wél en wiens verhalen niet worden verteld.


Magazine