Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Edwin Jacobs

Fotografie: Hielco Kuipers

Voor zijn aantreden als directeur van het Centraal Museum in Utrecht, in april 2009, was Edwin Jacobs (1960) directeur van Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden. Daarvoor was hij cultuurmakelaar in opdracht van de gemeente Tilburg en trad hij naar buiten als onafhankelijk curator en facilitator van projecten en programma’s voor beeldende cultuur.
Hij ontwikkelde een concept voor een Curatorial Box; een nieuw centrum voor Beeldende Kunsten in Tilburg. Tevens bereidde hij het meerjarige kunstfestival Cultuur Manifestatie voor, onder leiding van schrijver en historicus dr. Mike Philips (curator TATE Britain).

Jacobs komt oorspronkelijk uit de onderwijswereld en was tot 2006 directeur van Museum Jan Cunen in Oss. Hij kreeg internationale bekendheid met zijn experimentele educatieve en interculturele programma’s, waarvoor hij het museum in Oss gratis openstelde.

Jacobs is een aanhanger van het ideeëngoed van Ivan Illich (1926-2002), jezuïet en radicaal theoloog, opbouwwerker, maar vooral en hoofdzakelijk pedagoog. Illich’ Conviviality, spreekt over een collectieve samenhang in de samenleving, verkregen door de vrijwillige verdeling van welvaart. Jacobs ziet de onvervreemdbare functie van kunst in een leven in vrijheid, als basis van democratie en progressief denken. Kunstinstellingen en kunstenaars hebben in zijn visie een schakelfunctie in dit proces.


Agenda


De gestuurde blik
Over museale presentaties, de constructie van de nationale identiteit en de historische canon

Magazine