Ignasius Dicky Takndare
Ignasius Dicky Takndare is een Papoea kunstenaar die in 1988 werd geboren in Sentani, Jayapura. Hij heeft de opleiding Beeldende Kunst afgerond bij het Indonesisch Instituut voor de Kunsten (ISI) Yogyakarta, en hij is de eigenaar van Onomi Art Design en Phuyakha Art Studio. Zijn carrière als beeldend kunstenaar kwam in een stroomversnelling toen hij de eerste prijs kreeg in de Indonesische Wedstrijd voor Panorama Tekeningen die werd gehouden door Galeri Nasional Indonesia. Takndare is uitgenodigd om naar Nederland te komen in het kader van Pressing Matters (2018), en zal deelnemen aan het publieksprogramma van de tentoonstelling. Dicky Takndare werd door de Rijskakademie is Amsterdam geselecteerd voor een residentie in 2024-2025.
In zijn werk staan thema’s en vraagstukken rondom Papoea’s en identiteit centraal. Mensenrechtenschendingen in Papoea hebben een kritiek punt bereikt, maar de meeste gevallen blijven onopgemerkt of onopgelost door de regering. Nadat journalisten de toegang tot Papoea werd ontzegd, werd dit gebied een van de meest geïsoleerde plekken ter wereld. De levens en de levenswijze van de lokale bevolking wordt van allerlei kanten bedreigd; door militair geweld, beperkte zorgvoorzieningen, de mijnwerkindustrie die mensen dwingt hun dorpen te verlaten, en de toename van arbeidsmigranten uit Java en andere delen van de wereld. Sommige onderzoekers gaan zelfs zo ver om te beweren dat de bevolking van Papoea aan het uitsterven is.
In zijn werk werk wil Takndare de leefomstandigheden van mensen in Papoea onder de aandacht brengen; deze mensen zijn beroofd van hun vrijheid van meningsuiting, hebben geen kans om hun ambities te vervullen, worden overal achtervolgd door geweren en worden iedere dag geconfronteerd met steeds zwaardere onderdrukkende maatregels. De gedachte achter dit werk is dat het negeren van de strijd van de mensen in Papoea hetzelfde is als het geloof in de mensheid opgeven: als we hen redden, redden we de mensheid zelf.