Adam Geczy
Adam Geczy is een in Sydney gevestigde kunstenaar, schrijver en docent van Australisch, Hongaarse en Engelse afkomst. Hij studeerde af in schilderen van de Sydney College of Arts, maar zijn werk bewoog zich meer richting installatie, performance en samenwerking in de late jearen ’90. Sinds het jaar 2000 werkte Geczy regelmatig in samenwerkingsverband aan diverse projecten met onder andere Mike Parr, muzikanten Thomas Gerwin (Berlin) en Peter Sculthorpe en kunstenaar Blak Douglas (aka Adam Hill).
Geczy’s werk kan verdeeld worden in twee thematische domeinen; een abstract en tactiel, het andere conceptueel en politiek. Zijn werk was ondermeer te zien in de volgende exposities: Bomb, in het Aboriginal Art Museum Utrecht (2013), S/M Wonderland, in het Australian Centre for Photography, Sydney (2014); de 11th International Sound Festival Berlin, Mitte Museum, Berlin (2014); Blakattak, Sydney College of the Arts, SCA Galleries (2015); In the future everything will be as certain as it used to be, Framer Framed, Amsterdam (2017).
Geczy is ook een veelgeprezen schrijver en kunst criticus, en heeft vele boeken over kunst geschreven en ge-edit. Onder zijn recente publicaties zijn: Fashion’s Double: Representations of Fashion in Painting, Photography and Film, (met Vicky Karaminas geschreven) Bloomsbury Academic, 2015; en Fashionable Art, (geschreven met Jacqueline Millner) Bloomsbury Academic, 2015. Op het moment is Geczy Senior Lecturer bij Sydney College of the Arts, University of Sydney.
In 2013 nam Adam Geczy samen met Blak Douglas deel aan de groepsexpositie Bomb, in het Aboriginal Art Museum in Utrecht. De titel van de expositie werd ontleend aan het nieuwe werk Bomb, een vervallen beschilderde sportauto. Dit werk was later te zien bij Framer Framed in Amsterdam als onderdeel van de groepsexpositie In the future everything will be as certain as it used to be (2017), samengesteld door George Petitjean. Met hun installatie maken Douglas en Geczy de diepgaande consequenties van de kolonisatie van Australie zichtbaar en ondermijnen het geromantiseerde beeld van Australie.