Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

George Petitjean

Georges Petitjean

Georges Petitjean (Brussel, 1968) studeerde Film & Video aan de Sint-Lukas Hogeschool voor Beeldende Kunsten (Brussel) en Kunstwetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel. In 2000 promoveerde hij aan de La Trobe University in Melbourne, Australië. In zijn dissertatie onderzoekt Petitjean de passage van Aboriginal schilderijen van de productiecentra in de woestijnen van West- en Centraal-Australië naar de ruimere kunstwereld. Hij werkte verscheidene jaren in Australië en volgt sinds 1992 van nabij het werk van een aantal kunstenaars in Centraal-Australië en de Kimberley. Hij specialiseerde zich in de positie van Australische Aboriginal kunst – en niet-Europese kunst in zijn geheel – in de  Westerse, hedendaagse kunstcontext.

Georges Petitjean werd in 2005 aangesteld als conservator van het AAMU, Museum voor hedendaagse Aboriginal kunst, in Utrecht. In die hoedanigheid was hij curator van verschillende tentoonstellingen in en buiten het museum waaronder: Theme Park (2008), Outsider/Insider. The art of Gordon Bennett (2012), BOMB (2013) en BLAK. Forced into Images (2014-2015) en Mapping Australia (2016-2017). Voor Framer Framed stelde hij de tentoonstelling In the future everything will be as certain as it used to be (2017) samen ter gelegenheid van de sluiting van het AAMU, Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst.

Hij publiceerde diverse monografieën, waaronder Crossing Frontiers over het werk van Paddy Bedford (Uitgeverij Snoeck, 2009). In 2010 publiceerde hij Hedendaagse Aboriginal kunst: het AAMU en Nederlandse verzamelingen (Uitgeverij Snoeck).

 


Exposities


Expositie: In the future everything will be as certain as it used to be

Expositie in samenwerking met het Aboriginal Art Museum Utrecht (AAMU), dat in 2017 na zestien jaar de deuren moet sluiten, samengesteld door Georges Petitjean

Agenda


Symposium: In the future everything remains uncertain
Een discussie over Nederlands collectiebeleid in het licht van de sluiting van het Aboriginal art Museum Utrecht
Indigenous Art Now!
Panel discussie bij het verschijnen van Artlink Indigenous.
De blik van de kunstenaar
Debat rond de tentoonstelling 'Theme Park'. Hoe heeft de koloniale beeldvorming van Aboriginals de collectie vorming en presentatiebeleid van het museum beïnvloed?

Magazine