Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Quincy Gario. Photo: Annemarija Gulbe

Quinsy Gario

Quinsy Gario is een performancekunstenaar, dichter en docent uit Curaçao en Sint Maarten. Zijn artistieke werk richt zich op dekoloniale herinneringen en het instellen van een andere orde. Hij is lid van het kunstenaarscollectief Family Connection, dat in 2005 mede door zijn moeder Glenda Martinus werd opgericht, en exposeert en treedt regelmatig op met zijn familieleden. Gario’s bekendste werk Zwarte Piet Is Racisme (2011–2012) heeft de racistische Nederlandse traditie fundamenteel veranderd.

Gario studeerde theater-, film- en televisiestudies en volgde als bijvak genderstudies en postkoloniale studies aan de Universiteit Utrecht. Hij is afgestudeerd aan de Master Artistic Research van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij is een 2017 Humanity in Action Detroit Fellow, 2017/2018 BAK Fellow, 2019/2020 APASS alumnus, 2020/2021 Sandberg Institute Critical Studies Fellow en een terugkerende deelnemer aan de Black Europe Body Politics-conferentiereeks van 2012 tot het einde ervan in 2018. Gario ontving onder andere de Koninklijke Academie Master Thesis Prize 2017, de Black Excellence Award 2016, de Dr. Steven Engelsman Grant 2016, de Amsterdam Fringe Festival Silver Award 2015, de Kerwin Award 2014 en de Hollandse Nieuwe Theatermakers Prize 2011. Zijn werk is onder meer te zien geweest in het Van Abbemuseum (Eindhoven), MACBA (Barcelona), het Letse Nationale Kunstmuseum (Riga), Stedelijk Museum (Amsterdam), National Gallery of Art (Litouwen), De Appel (Amsterdam), MHKA (Antwerpen), TENT (Rotterdam), Göteborgs Konsthall (Göteborg), Tallinn Art Hall (Tallinn) en EVA (Limerick).

Momenteel is hij ook promovendus aan de Vrije Universiteit Amsterdam in het onderzoeksproject Pressing Matter: Ownership, Value and the Question of Colonial Heritage in Museums. Zijn onderzoek richt zich op de betrokkenheid van Nederlandse Afro-Caribische hedendaagse kunstenaars bij het Nederlandse Afro-Caribische erfgoed in Nederlandse collecties.


Agenda


Symposium: Shapeshifters

Day-long symposium addressing the ethical and cultural implications of collections built through colonial looting and exploitation.
Amsterdam Assembly: Letting Go of Having to Speak All the Time
A gathering and thinking space for activists, artists, scholars, and other cultural practitioners
A conversation on: The Power of Doing Nothing
Online panel with Flavia Dzodan, Quinsy Gario, and Joy Mariama Smith
Boekpresentatie: Wanneer we spreken over kolonisatie
Over de recente publicatie van Faassen en Verdijk, in het kader van solo tentoonstelling 'A Blueprint for Toads and Snakes' van Sammy Baloji
Black art met Quinsy Gario - Read My World
Een serie lezingen, panelgesprekken en performances als onderdeel van het Read My World festival.
VENUS: the anti-hero hero
Interactief programma over de complexe historische erfenis van het zwarte en vrouwelijke lichaam.
BE.BOP 2014 - Spiritual Revolutions & 'The Scramble for Africa'
Samengesteld door Alanna Lockward.
Museumnacht 2013: Atelier Revolutionair
Doorgaand programma met lezingen, interventies, muziek en performances.
Close Encounters of the Caribbean Kind II. Over dekoloniale esthetiek en Europese zwartheid
Lezing en rondetafel discussie rond de expositie Who is more sci-fi than us?
Close Encounters of the Caribbean Kind
Artist talk rond de expositie Who More Sci-Fi Than Us?

Magazine