Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Opening Remembering Otherwise (2025) at Framer Framed. Photo by Ben Yau.

16 Oct 2025
17:30 - 19:30

Voorbij het archief: visuele herinneringen van eerste generatie vrouwelijke migranten uit Turkije in Nederland

Naast de tentoonstelling Remembering Otherwise van kunstenaar belit sağ, presenteert Framer Framed het panelgesprek Beyond the Archival: Visual Memories of First-Generation Female Migrants from Turkey in the Netherlands met fotograaf Çiğdem Yüksel, schrijver Canan Maraşlıgil en belit sağ. Samen verdiepen ze zich in de context van het leven en werken in Nederland in relatie tot eerste generatie vrouwelijke migrantenarbeiders uit Turkije.

Let op!
Aangepast adres:
Ingang via Stadsloket Oost
Oranje-Vrijstaatplein 2

Programma

17:30 – 18:00 Verzamelen voor het wandtapijt van belit sağ, momenteel te zien in Stadsloket Oost
18:00 – 19:00 Paneldiscussie met fotograaf en beeldend kunstenaar Çiğdem Yüksel (auteur van Je moest eens weten), schrijver en kunstenaar Canan Maraşlıgil en belit sağ
19:00 – 19:30 Drankjes


Over

Van 2 oktober tot en met 12 november 2025 is bij Framer Framed de solotentoonstelling Remembering Otherwise van kunstenaar belit sağ te zien. Deze tentoonstelling kwam tot stand in nauwe samenwerking met curator Katia Krupennikova. De tentoonstelling gaat in op de arbeidersstrijd gevoerd door vijfenzestig vrouwen in 1978 in Veghel, Noord-Brabant; het getoonde werk bestaat uit een monumentaal wandkleed, een videowerk, collages en installatie gebaseerd op archiefonderzoek van de kunstenaar.

De vrouwen waren arbeiders met een migratieachtergrond afkomstig uit Turkije, die in actie kwamen tegen schrijnende werkomstandigheden: onregelmatige werktijden, werken in een slecht geventileerde fabriekshal, geen recht op betaald verlof en uitbetaling per kilo gepelde uien in plaats van per gewerkt uur. Met steun van Leyla İleri, zelf een eerste generatie migrant uit Turkije en actief bij Stichting Welzijn Buitenlandse Werknemers, sloten zij zich aan bij de toenmalige FNV Voedingsbond. Daarmee schreven zij geschiedenis: het was een van de eerste keren dat vrouwelijke migrantenarbeiders zich collectief aansloten bij een Nederlandse vakbond.

De tentoonstelling Remembering Otherwise brengt solidariteit en collectieve kracht opnieuw tot leven. De tentoonstelling vertaalt herinneringen, gebaren en zintuiglijke indrukken naar tastbare en visuele vormen. Met weeftechnieken, bewegend beeld en collages verbeeldt zij de verhalen van de vrouwen, voorbij de gefragmenteerde en afstandelijke verslagen die in officiële archieven zijn terug te vinden.

Zeer indrukwekkend is het 7 bij 3,5 meter lange wandkleed dat ontworpen is door sağ en zich baseert op archiefmateriaal. Het wandkleed wordt in het Stadsdeelkantoor van Amsterdam Oost opgehangen, waardoor het de twee naast elkaar gelegen locaties verbindt en het onderwerp ook toegankelijk maakt voor een groot Amsterdams publiek.

Amsterdam – de stad waar zowel sağ als İleri wonen, en waar gemeenschappen uit Turkije een heel belangrijke rol vervullen – vormt het ankerpunt van de tentoonstelling. De strijd in Veghel staat niet op zichzelf, maar wordt verbonden met de ervaringen en geschiedenis van vrouwen uit arbeidersgroepen in Amsterdam-Oost die sağ ook tegenkwam tijdens haar onderzoeksproces.

Wat dit project bijzonder maakt, is dat het archief opnieuw wordt bekeken vanuit een hedendaags perspectief en dat er in dialoog met degenen die het zelf hebben meegemaakt nieuwe betekenissen worden gevormd. Non-verbale gebaren en zintuiglijke herinneringen krijgen evenveel gewicht als woorden of data. Relaties, associaties en ervaringen staan centraal, in plaats van een eenduidig verhaal. Door archieven toegankelijk te maken en ze om te zetten naar publieke en belichaamde vormen, nodigt sağ bezoekers uit mee te denken over arbeid, migratie, veerkracht en uitwisseling tussen generaties.

De tentoonstelling vindt plaats op twee locaties, Gemeente Amsterdam Stadsloket Oost en Framer Framed, en draagt bij aan bredere gesprekken over arbeid, migratie, archieven en herinnering in Nederland. Het wandkleed is tussen 9:00 – 17:00u te bezichtigen in de ontvangstbalie van het Stadsdeelkantoor.


Credits


Kunstenaars: belit sag
Curator: Katia Krupennikova
Grafische vormgeving: Sarp Sozdinler

Remembering Otherwise wordt ondersteund door het TextielMuseum Tilburg, het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK), het Mondriaan Fonds, Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost, SAHA Association, Stichting Amarte Fonds en PPO Werktuig.

Framer Framed wordt ondersteund door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Amsterdams Fonds voor de Kunst; Gemeente Amsterdam; en VriendenLoterij Fonds.



Diaspora / Feminisme / Gedeeld erfgoed / Het levende archief / Textiel / Turkije /

Exposities


Tentoonstelling: Remembering Otherwise

Tentoonstelling van belit sağ in samenwerking met curator Katia Krupennikova over de arbeidersstrijd gevoerd door vijfenzestig vrouwen in 1978

Agenda


Finissage: Remembering Otherwise

Afsluiting van de tentoonstelling Remembering Otherwise, gefocust op de verhalen van drie vrouwelijke arbeiders uit Turkije

Netwerk


belit sağ

Kunstenaar

Katia Krupennikova

Curator