17 Nov –
24 Nov 2020
Online filmprogramma: Selma Selman
In de context van de tentoonstelling From what will we reassemble ourselves presenteert Framer Framed een aansluitend online filmprogramma, samengesteld door Natasha Marie Llorens. Hoewel de focus van het programma op de genocide in Srebrenica ligt, wordt het onderwerp verbreed door ook aandacht te besteden aan kunstwerken die zich richten op de representatie van geweld in algemenere zin. Vanaf 17 november is het filmwerk van drie verschillende kunstenaars gratis beschikbaar op de website van Framer Framed. Daarnaast zal er elke week een online gesprek plaatsvinden tussen tentoonstellingscurator Natasha Marie Llorens en een van de kunstenaars, met als eerste het gesprek met Selma Selman op 19 november om 19:00 uur.
Online Interview – 19 November (in het Engels)
Selma Selman, die in opdracht van Framer Framed een aantal tekeningen heeft gemaakt voor de tentoonstelling, presenteert als onderdeel van dit programma een paar video’s. De korte video SALTWATER AT 47 (2015-2016) toont de eerste ontmoeting tussen de moeder van de kunstenaar en de Adriatische zee, een eerste ontmoeting met de zee in het algemeen. Mercedes Matrix (2019) is een tien minuten durende documentatievideo van een performance die de kunstenaar met haar familie in Bosnië en Herzegovina deed. De film toont de kunstenaar en drie mannelijke familieleden die een Mercedes-auto uit elkaar halen voor de sloop. Beide werken verwijzen naar de voortdurende vooroordelen en het structurele geweld tegen de Roma-gemeenschap in Bosnië.
SALTWATER AT 47
SALTWATER AT 47 verwijst naar de leeftijd van Selman’s moeder toen zij haar eerste paspoort kreeg en daarmee de mogelijkheid om de grens tussen Bosnië en Herzegovina en Kroatië, en dus de zee over te steken. Selman’s moeder identificeert zich als Roma en werd in 1967 geboren in het deel van het voormalige Joegoslavië dat in de beginjaren van het nieuwe millennium Kosovo zou worden. Op haar dertiende verhuisde ze naar Bosnisch grondgebied om bij haar schoonfamilie te gaan wonen. Het echtpaar is nooit getrouwd onder Joegoslavisch recht en om deze reden heeft de moeder van Selma nooit een legaal verblijfsrecht in Bosnië gekregen. Toen de republiek werd ontbonden, werd ze staatloos. Na jaren van onderhandelingen met de regering van Bosnië en Herzegovina kreeg ze in 2014 een burgerlijke status en papieren. Selman vierde de gelegenheid door haar moeder een vakantie aan de Kroatische kust aan te bieden.
De video is opgenomen zoals elke andere familievakantie video. De sfeer is licht en vertrouwd. De moeder van de kunstenaar is verbaasd over de smaak van het water. De onderstroom van de tederheid staat in contrast met de overlappende territoriale oorlogen en de staatsdiscriminatie tegen de Roma die dit moment in de weg hebben gestaan.
Mercedes Matrix
Mercedes Matrix is een recente performance van Selman over het werk van haar familie op het gebied van auto-onderdelen en metaalbewaring onder de huidige economische omstandigheden in Bosnië en Herzegovina, dat al voor de COVID-19-pandemie in een crisis verkeerde. De onzekerheid is vooral urgent voor de Roma-gemeenschap waartoe Selman en haar familie behoren, omdat zij grotendeels zonder overheidshulp of toegang tot de beperkte infrastructuur van het land leven. Selman ziet de performance als een manier om de arbeid die het gezin ondersteunt te integreren met de economie van de kunst. Het uitvoeren van deze arbeid levert tegelijkertijd twee parallelle vormen van waarde op.
De deelnemers aan de performance zijn voor de gelegenheid gekleed in donkere kostuums en gepoetste nette schoenen die passen bij de zwarte Mercedes-sedan die ze uit elkaar halen. Ze dragen latex gecoate werkhandschoenen en een donkere zonnebril. Ze werken allemaal methodisch. De stoelen, deuren, motorkap en metalen zijpanelen worden van de carrosserie van de auto losgemaakt en zorgvuldig op een rijtje gelegd. De kunstenaar werkt samen met haar familie en ook haar stem is te horen over het geluid van het werk dat de economische omstandigheden voor de Roma in Bosnië vandaag de dag verbeeldt. Wanneer de grootste stukken metaal zijn verwijderd, wordt de aanpak van de mannen destructief. Ze slaan het motorblok met bijlen in elkaar om de behuizing los te maken en uit elkaar te halen. Ze slaan de ruiten in, zodat ze de motorkap van de carrosserie kunnen breken. Het is net zo goed een performance over het uiteenvallen van een droom van economische voorspoed als over arbeid.
Dit online event is gratis en in het Engels.
Tekst door Natasha Marie Llorens.
Artist Talk / Conflict / Diaspora /