Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Philippa Driest of KIOSK Rotterdam. Foto: Frank Hanswijk

KIOSK Rotterdam

In 2019 werd Philippa Driest conciërge van Pension Almonde, een tijdelijk cultureel verzamelgebouw in de overgang naar afbraak. Philippa repareerde druppende kranen, kapotte cv-installaties en verstopte toiletten. Je kon haar dagelijks vinden bij de receptie aan de Almondestraat 179 in Rotterdam, waar ze gasten ontving, betalingen verwerkte en sleutels uitdeelde. Omdat ze ook in het pand woonde, was ze 24/7 beschikbaar.

In februari 2020 begon Philippa met de verkoop van boeken vanuit de receptie. KIOSK was in eerste instantie open op afspraak. Wat begon met een persoonlijke selectie, groeide uit tot een collectie van titels op basis van mensen die op bezoek kwamen en hun onderzoek (persoonlijk en/of academisch) deelden. In april 2021 kwam er een einde aan Pension Almonde. De KIOSK boeken collectie verdween in kartonnen verhuisdozen. Aan haar baan als conciërge kwam een einde.

Het is nog niet duidelijk hoe KIOSK zal worden voortgezet; op welke nieuwe lokatie het initiatief een vervolg kan krijgen, maar het heeft wel een tijdelijk onderkomen gevonden in het groepsproject, A Funeral for Street Culture (2021), gecureerd door Metro54 en Rita Ouédraogo bij Framer Framed in Amsterdam.

KIOSK Rotterdam at A Funeral for Street Culture (2021) van Metro54 en Rita Ouédraogo gehost door Framer Framed, Amsterdam. Foto: © Maarten Nauw / Framer Framed

Als onderdeel van KIOSK op A Funeral for Street Culture, werkt Philippa samen met Suave Global en Keju Kitchen, beide initiatieven die eerder in de Almondestreet resideerden. Suave Global wordt gerund door Claire-Lune van Arneman en Gregory Isidora. Zij produceren culturele evenementen, kostuums voor Caribische carnavalsgroepen en combineren hun sociale onderneming met de mogelijkheid voor mensen in nood om te groeien op een professioneel en persoonlijk niveau. Keju Kitchen wordt gerund door Jaleesa den Haan en Bryan Keehnen. Van het verkopen van zelfgebakken taarten groeiden ze uit tot meer dan alleen een bakkerij, ze namen de verantwoordelijkheid voor het produceren en distribueren van meer dan 1.500 gratis maaltijden en verzorgingspakketten tijdens de lockdown. Keju was het hart van de Almondestraat waar iedereen elkaar ontmoette voor koffie, spelletjes en gesprekken.