Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Milena Bonilla

Milena Bonilla’s (Bogotá, Colombia, 1975) werkt in een verscheidenheid aan media, waaronder installatie, video, tekeningen, tekst, publieke interventies en fotografie, waarmee ze de relaties onderzoekt tussen economie, subjectiviteit, natuur en cultuur. Milena Bonilla woont en werkt in Amsterdam.

In haar huidige praktijk verkent ze kennis, begrepen als een arbeidskracht, en natuur, gezien als een entiteit die gekoloniseerd is door taal en op grote schaal wordt geconsumeerd door middel van afbeeldingen. Een andere interesse vormt de manier waarop samenlevingen zichzelf vertegenwoordigen en consumeren, daarbij inspelend op de verschillende manieren waarop controle wordt uitgeoefend op het lichaam.

Haar werk is te zien geweest in verschillende musea waaronder Museo d’Arte Contemporanea MACRO, Rome; Kadist Paris en San Francisco; Rijksakademie van Beeldende kunsten, Amsterdam; The Mistake Room, Los Angeles Ca.; Rijksmuseum, Amsterdam; Ar/Ge Kunst, Bolzano;  The Jewish Museum, New York; MAMM, Medellín; Spring Workshop in Hong Kong; CA2M Madrid; MNBA, Buenos Aires; The Photographer’s Gallery en de International Institute of Visual Arts in London; Witte de With in Rotterdam; Framer Framed, Amsterdam; Konstall C, Stockholm; Marrakech en Shanghai Bienniale parallel project, en de 12de Istanbul, 10de Havana and 3de Boekarest Bienniales.

In 2019 werd Milena Bonilla gesteund door het Mondriaan Fonds vanuit de regeling ‘bewezen talent’. Bij Framer Frame leverde ze een bijdrage aan twee groepstentoonstelling HERE/NOW (2019) en Elsewheres Within Here (2019). Milena Bonilla is kerndocent van de tweejarige masteropleiding Planetary Poetics (2023-2024) bij Sandberg, het postdoctorale programma van de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam.

Haar bijdrage aan de tentoonstelling HERE/NOW, Current Visions from Colombia bestond uit het werk Money (2012), een verzameling van 260 wrijftekeningen van munten uit verschillende landen met afbeeldingen van planten en dieren. De Money vraagt aandacht voor het iconografisch gebruik van planten en dieren in natievorming – denk aan de Snip op het oude 100 gulden biljet. Het landschap van een regio is vaak verweven met onze opvatting erover, van vlaktes van landbouwgrond en glooiende heuvels tot uitgestrekte woestijnzanden of dicht oerwoud. Hoewel we deze symbolen gebruiken om de essentie van ons land vast te leggen, slagen we er vaak niet in om voor deze omgevingen en hun oorspronkelijke flora en fauna te zorgen. Milena Bonilla wijst met haar serie Money op de dissonantie tussen de idealisering van de natuur en haar commodificatie door middel van economische en representatieve systemen.

 

 


Exposities


Expositie: Elsewheres Within Here

Samengesteld door Jo-Lene Ong

Expositie: HERE/NOW - Current Visions from Colombia

Hedendaagse kunst en fotojournalistiek van twintig kunstenaars uit Colombia, samengebracht door Carolina Ponce de León

Agenda


Crisis Imaginaries, Hoofdstuk 7: Practices Against Extractivism
Met Aline Baiana, Taipixi Guajajara, Ana Eugênia en Milena Bonilla
Lancering: Errant Journal #2, Slow Violence
Errant Journal is een concept van Irene de Craen, gerealiseerd in samenwerking met Framer Framed
Artists Talk: Elsewheres Within Here
Met bijdragen van deelnemende kunstenaars Mehraneh Atashi, Milena Bonilla, Sissel Marie Tonn, Remco Torenbosch en curator Jo-Lene Ong
Finissage HERE/NOW: Poisoned and Punctum
De laatste bijeenkomst in de context van de tentoonstelling HERE/NOW: Current Visions from Colombia met een performance van Milena Bonilla en een lezing door Ana María Gómez López

Magazine