
Aankondiging: Open Archief 4.0 Residentie
Framer Framed is verheugd om de nieuwe residenten voor het project Open Archief 4.0 bekend te maken. Wassila Abboud en mo Futures dienden via een open call hun voorstellen in en starten nu aan een gezamenlijke residentie van vier maanden in samenwerking met het Nieuwe Instituut, Beeld & Geluid, het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis en Framer Framed.
Open Archief richt zich op het creatief hergebruiken van archiefmateriaal. De deelnemers benutten de (open) digitale collecties en uitgebreide netwerken van de partnerorganisaties om een nieuwe publicatie te creëren, zowel fysiek als digitaal, waarin artistiek onderzoek en het creatieve proces centraal staan.
Het team koos samen met voormalig resident Simo Tse voor Wassila en mo vanwege hun unieke voorstellen, hun artistieke praktijk en portfolio’s en de wijze waarop zij erfgoedinstellingen en gedeelde herinnering activeren en bevragen. Hiermee creëren zij ruimte voor nieuwe reflecties op hedendaagse collecties en experimenteren ze met innovatieve manieren van archiveren.
Door hun open digitale collecties beschikbaar te stellen voor creatief hergebruik hopen de partners beter inzicht te krijgen in de toegankelijkheid, activatie en gebruiksvriendelijkheid van hun collecties, hun rol als hoeders van erfgoed en hoe zij gebruikers optimaal kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van autonome kunstwerken.
De geselecteerde kunstenaars hebben tot januari de tijd om hun onderzoek en artistieke praktijk verder te ontwikkelen en onder begeleiding van experts van de vier samenwerkende partners een nieuwe publicatie te realiseren. De publicatie, vergezeld van een publieke presentatie en twee vrij toegankelijke Re:Use clinics, zal begin 2026 (aan het einde van de residentieperiode) in gedrukte en digitale vorm verschijnen.
Over
Wassila Abboud is cultuurwerker en schrijver en doet onderzoek vanuit Amsterdam. In haar praktijk verweeft zij kritische theorie, filosofie en visuele cultuur. Haar werk heeft een speculatieve en materialistische insteek, waarin ze de condities van historische en actuele strijd onderzoekt, vooral via het filosofische en theoretische werk van Mahdi Amel. Door middel van intergenerationele archieven, essays, films en diagrammatische vormen onderzoekt ze hoe geschiedenissen die ons heden bepalen gelezen kunnen worden vanuit fragmenten en erfenissen uit het verleden. Haar benadering overstijgt de scheiding tussen het persoonlijke, theoretische en historische, en behandelt hun verwevenheid als een terrein én medium voor radicaal sociaal denken. Recentelijk rondde ze een filosofiefellowship af bij Foreign Objekt en presenteerde ze haar onderzoek onder andere bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, W139, Perdu en Gemaal op Zuid in Nederland, en binnenkort bij West Space in Melbourne.
mo Futures is beeldend kunstenaar, archivaris, schrijver en world-builder. In diens praktijk onderzoekt hen creatie, verbeelding en spiritueel werk via video- en fotoinstallaties, archieven, (zelf)portretten, multimediale collages en het geschreven woord. De voortdurend groeiende archieven van mo Futures stralen vreugde, hoop, plezier en eigenzinnigheid uit, en komen tegemoet aan de dringende behoefte aan positieve visuele representatie van en voor hun gemeenschappen. Met diens kunst faciliteert hen dromen over betere werelden, creëert hen ruimte voor heling en voedt hen het vuur van queer Afropeanfuturisme.
- Open Archief
Links
Residenties / Het levende archief /