Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Salim Bayri

Salim Bayri

Salim Bayri (1992) omringt zichzelf met een alter ego genaamd Sad Ali, een afkorting van ‘sad alien’ oftewel: verdrietig buitenaards wezen. Dit stripachtige figuur heeft geen organen, onderneemt geen actie, en in tegenstelling tot andere stripfiguren praat hij niet. Als een soort ambulante zoekmachine rent hij rond en observeert hij alle situaties.

Kortgezegd gaat het werk van Salim Bayri over het moment dat het oog van de ene schildersteen naar de andere springt. Wanneer er een aantrekkingskracht ontstaat is het een kwestie van scannen, vasthouden en maken. In die zin bestaat zijn kunst uit een compilatie van objecten en verhalen die onder verschillende titels gedefinieerd kunnen worden als een vorm van ‘opslag’. Toch gaat het niet alleen hier over; in een recente installatie die hij maakte genaamd “Sandwich break” (2018) zet hij de realiteit van artefacten (kartonnen objecten) op tegen een moment uit een gedocumenteerde film die realiteit wordt. Hij zegt: ‘Ik wil uitzoeken wanneer er een dood moment plaatsvindt. Door dit te laten zien vind ik misschien wel waar de échte actie zich afspeelt’.

In zijn teksten is Bayri meer analytisch en beschouwend. Binnen het schrijven vertelt hij over situaties waarin hij zichzelf bevindt, terwijl hij door Nederland verhuisd. Momenteel combineert hij film met verhalen over wat hem maar opvalt. Zijn films, tekeningen, prints en wearables stimuleren mensen om na te denken over semi-sociale politieke thema’s die hij contextualiseert op een zacht-absurdistische manier.


Exposities


Expositie: Drawing Stories

Een online presentatie van Framer Framed in samenwerking met het Amsterdam Museum

Magazine