Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Nathalie Roos

Nathalie Roos is docent, onderzoeker, cultureel antropoloog en activist, gespecialiseerd in artistiek activisme en activistische kunstpedagogie.

Nathalie Roos is afgestudeerd als docent aan de docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Vervolgens studeerde ze Culturele Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam en voltooide ze de interdisciplinaire master Kunsteducatie (AHK). Nathalie werkte in een atelier voor dak- en thuisloze kunstenaars, als educatief ontwerper bij BAK – basis voor actuele kunst, en ze zette met haar stichting EMIC kunsteducatieve projecten op, waarin verschillende groepen (bijvoorbeeld jongeren en dak- en thuislozen) samen werkten aan projecten rondom actuele maatschappelijke vraagstukken en hedendaagse kunst.

Nathalie werkt sinds 2017 als docent aan de Breitner Academie (AHK) en als onderzoeker bij het Lectoraat Kunsteducatie (AHK). Momenteel is ze een PhD kandidaat bij de afdeling Kunst en Cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor haar PhD bouwt ze voort op de uitkomsten van haar eerdere onderzoek Dealing with the real stuff. Design research into interdisciplinary citizenship education through the integration of civic and arts education (Roos, 2020) en richt zich op het ontwikkelen van een pedagogische aanpak voor docenten in opleiding kunst- en maatschappijleer, gebaseerd op de praktijken van hedendaagse activistische kunstenaars. Daartoe onderzoekt ze in haar PhD visies, methoden, hoop, dromen en dilemma’s van activistische kunstenaars en de (artistieke) strategieën die zij gebruiken om urgente sociale kwesties aan te pakken, door middel van etnografisch veldwerk binnen activistische kunstpraktijken en literatuurstudie. De uitkomsten van dit veldwerk zullen worden vertaald in het ontwerp van een interdisciplinaire minor voor docenten in opleiding in zowel de kunsten als in maatschappijleer (in samenwerking met de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de Hogeschool van Amsterdam en Framer Framed).


Magazine