Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Mark Dion

De Amerikaanse kunstenaar Mark Dion (New Bedford, Massachusetts, 1961) houdt zich in zijn werk bezig met hoe de mens de natuur representeert in taxonomie, classificaties en museale presentaties. Zijn humorvolle werk heeft veelvuldig een sterk performatief karakter: voor verschillende projecten neemt de kunstenaar de gestalte aan van de meest uiteenlopende karakters.

De titel van de tentoonstelling Costume Bureau (2014) is ontleend aan een van zijn werken. Met Costume Bureau bengt Dion verschillende werk kleding samen die hij droeg tijdens een periode van vijftien jaar. De eerste paspop toont kleding die hij droeg tijdens een expeditie van drie weken naar het Orinoco Basin, Venezuela, waarbij hij planten, dieren en andere monsters verscheepte naar het Sala Mendoza Museum in Caracas, dat de objecten vervolgens tentoonstelde. De tweede pop toont Dion in zijn rol als laboratoriumonderzoeker tijdens The Great Munich Bug Hunt – een actie waarbij hij een honderd jaar oude dode wilg met engelengeduld ontleedde, op zoek naar insecten. Bij de Tate Thames Dig, waarvan de resultaten zich bevinden in de collectie van Tate Modern, groef de kunstenaar in 1999 langs de oevers van de Thames in Londen als een archeoloog naar resten van menselijke aanwezigheid door de eeuwen heen. De laatste paspop herinnert aan een project waarbij Dion in het Smart Museum of Art in Chicago speurde naar insecten die hun toevlucht tot het museum hadden genomen. Binnen de verzameling van Museum Het Domein vormt Dions kostuumgalerij een icoon voor de manier waarop kunstenaars tegenwoordig gestalten aannemen die vaak ver voorbij de grenzen van de kunst reiken – als antropologen, archeologen of anderszins onderzoekers van hun tijd.

Mark Dion, Costume Bureau


Exposities


Expositie: Costume Bureau

Expositie over de hedendaagse kunstcollectie van Museum Het Domein, samengesteld door Roel Arkesteijn

Magazine