Vision and Working Method
Met onze educatieve programmaās tonen we werk van maatschappelijk geĆ«ngageerde kunstenaars aan jonge mensen die dit niet meekrijgen vanuit hun eigen omgeving. Sociaal-maatschappelijke themaās maken wij laagdrempelig, toegankelijk en vooral bespreekbaar voor jonge mensen. Dit is belangrijk in een wereld waarin alles met elkaar samenhangt en globale ontwikkelingen van invloed zijn op onze alledaagse levens - ook die van kinderen en jongeren. Hoe verhoud je je tot zoān complexe wereld en hoe doen anderen dat? En welke rol kan creativiteit en kunst daarin spelen?
In onze educatieve visie staan de democratische en onderzoekende benadering centraal. Wij geven invulling aan democratie en burgerschapsvorming door jonge mensen als serieuze, gelijkwaardige gesprekspartners te zien. We bieden een platform voor hun stem en stimuleren zelfstandig onderzoek, maatschappelijke bewustwording en creatieve ontwikkeling. Zo ondersteunen we de autonomie van ieder individu en hun zoektocht naar een eigen identiteit.
Wederzijdse uitwisseling van verhalen is dan ook een belangrijk onderdeel van onze programmaās. Zo bevorderen we multi-perspectiviteit en het vermogen om te leren van elkaar. Daarnaast is er volop ruimte voor vrijheid in het maakproces om te ervaren hoe je je eigen verhaal op artistieke wijze kunt vertellen. De wijze waarop we ons aanbod vormgeven is afgestemd op de verschillende leeftijden en belevingswerelden van onze jonge bezoekers.
Educatie op maat
Onze ruimte op de vide in Amsterdam-Oost richten we een Ć” twee keer per jaar in voor de groepen 1 t/m 3 van het primair onderwijs. We zijn hierbij geĆÆnspireerd door de Reggio Emilia-benadering. Kinderen worden uitgenodigd om te spelen, zelfstandig te onderzoeken en vanuit nieuwsgierigheid en experiment te leren, verbeelden en maken. Zo bieden we een veilige leeromgeving waar vrijheid en autonomie in het leer- en maakproces worden aangemoedigd.
Voor kinderen vanaf groep 4 t/m het voortgezet onderwijs maken wij programmaās op maat. Hierin tonen we maatschappelijk geĆ«ngageerd werk uit onze lopende tentoonstellingen, uit ons archief of van een begeleidend kunstenaar. Door vanzelfsprekende kwesties te bevragen wordt het kritisch denkvermogen gestimuleerd. Dit helpt in de zoektocht naar wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden en hoe ze daar expressie aan geven. Naast uitwisseling en reflectie is het maken van een eigen of collectief (kunst)werk een belangrijk onderdeel van onze lessen/workshops.
Inter- en multidisciplinair aanbod
Onze educatieve programmaās worden veelal geĆÆnspireerd door beeldende kunst en filosofie. Binnen ons team zijn er gecertificeerde facilitators van de methode Visual Thinking Strategies (VTS) en gecertificeerde begeleiders om te filosoferen met jonge mensen. Met beide methoden kan kunst worden ingezet om communicatievaardigheden en kritisch kijken en denken te bevorderen.
Tegelijkertijd rekken we de grenzen op en zoeken we kruisbestuiving met andere disciplines zoals theater, dans, poĆ«zie en spoken word. We zijn ervan overtuigd dat verhalen zich niet alleen in woorden of beelden laten vertellen en dat (kritisch) leren niet alleen cognitief plaatsvindt. Het menselijk lichaam is een archief van ervaringen, gevoel en wijsheid. Het kan worden uitgenodigd om op andere wijze te leren, te communiceren en verhalen te vertellen. Met name voor kinderen en jongeren kan het heel fijn zijn om al bewegend te werken aan artistieke expressie.Ā
Contact
Mocht u geĆÆnteresseerd zijn in een (multidisciplinair) programma voor uw klas, laat het ons weten via educatie@framerframed.nl en dan we nemen wij contact met u op.