Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Installation photo 'UnAuthorised Medium' at Framer Framed. Photo: (c) Eva Broekema

16 nov –
18 nov 2018

Finissage weekend UnAuthorised Medium: Intense Visitations

In het kader van groepstentoonstelling UnAuthorised Medium (16 september – 18 november 2018), vindt een publieksprogramma plaats in het sluitingsweekend – 16-18 November. Met een performances door Lynn Lu en Quek Jia Qi , een performative lecture door Sim Chi Yin en een presentatie door Ho Rui An. Ook zullen de kunstenaars met elkaar en curator Annie Jael Kwan in gesprek gaan.

Schema

Vrijdag 16 november:
14:00 – 18:00 – Performance Feeding the Hungry Ghosts – Lynn Lu
14:00 – 18:00 – Performance Ghost to Ourselves – Quek Jia Qi

Zaterdag 17 november:
11:00 – 15:30 – Performance Feeding the Hungry Ghosts – Lynn Lu
11:00 – 15:30 – Performance Ghost to Ourselves – Quek Jia Qi
15:30 – 16:00 – Performatieve lezing One Day We’ll Understand – Sim Chi Yin
16:00 – 16:25 – Presentatie Invisible Histories – Kazuma Obara
16:50 – 17:20 – Presentatie: Tripping, Troping – Ho Rui An
17:20: Panelgesprek met alle kunstenaars en curator Annie Jael Kwan

Zondag 18 november:
12:00 – 15:00 – Performance Ghost to Ourselves – Quek Jia Qi


Programma:

Vrijdag 16 – zaterdag 17 november 2018
Performance: Feeding the Hungry Ghosts
– Lynn Lu

De bezetting van Zuidoost-Azië door het Japans Keizerlijk Leger tussen 1941 en 1945 was uitzonderlijk gewelddadig en barbaars. Lynn Lu’s grootouders, die gruwelijke wandaden hebben meegemaakt in deze periode, zijn al overleden, maar hun mondelinge verhalen leven voort in het collectieve geheugen van hun nakomelingen. Bij haar onderzoek naar deze periode ontdekte ze even tedere als tragische brieven van kamikazepiloten aan hun moeders, en schrijnende getuigenissen van Japanse soldaten die zich dertig jaar lang in de jungle verscholen, waar ze zich in leven hielden met wormen en muizen, omdat ze niet wisten dat de oorlog voorbij was.

De performance brengt de angstaanjagende verhalen samen, en verbindt ze met de taoïstische herdenkingsrituelen van onze voorouders en door de bezetting opgelegde praktijken. Het is een één-op-één performance, waarbij de deelnemer een koptelefoon met audio op krijgt en de oorlogsslachtoffers worden herdacht door het verbranden van dodengeld.

Zaterdag 17 november 2018
Performative Reading: One Day We’ll Understand
– Sim Chi Yin
UnAuthorised Medium kunstenaar Sim Chi Yin presenteert haar onderzoek in de vorm van een lezing en een film, waarmee ze ons langs haar familiegeschiedenis voert en langs de weggestopte verhalen uit de tijd van de Communistische opstand in Brits Maleisië, die leidde tot een twaalfjarige oorlog bekend als de Malayan Emergency.

De afgelopen zeven jaar is ze op zoek gegaan naar de verhalen van haar grootvader en zijn generatie van antikoloniale activisten en guerillastrijders, die in de officiële archieven van deze periode ontbreken. Maar dit heeft bij haar enkel vragen opgeroepen over dit hoofdstuk aan het begin van de Koude Oorlog in Azië. Chi Yin vertelt ook welke processen een rol spelen tijdens een langdurig project als het in kaart brengen van de eigen familiegeschiedenis.

Sim Chi Yin – One Day We’ll Understand (2018). Installatie in tentoonstelling UnAuthorised Medium bij Framer Framed, foto (c) Eva Broekema.

Zaterdag 17 november 2018
Presentatie: Invisible Histories
Kazuma Obara
In deze presentatie gaat de Japanse fotograaf Kazuma Obara in op de onzichtbare geschiedenis van Japans geweld in Zuidoost-Aziatische landen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een paar uitzonderingen daargelaten, worden deze agressieve praktijken niet of nauwelijks erkend in/door Japan of daarbuiten.

In 2015 startte Obara een artistiek onderzoek naar deze geschiedenissen, waarin zijn focus ligt op dwangarbeid aan de Birma-Siam spoorlijn in 1942-1943. Honderdduizenden burgers uit verschillende gebieden werden door de Japanners gedwongen tot arbeid, met vele doden tot gevolg. Obara reisde af naar gerelateerde landen als Thailand, Maleisië, Singapore, Korea, Engeland, Australië en Nederland, om de families van de slachtoffers te ontmoeten en de doorwerking van dit geweld in kaart te brengen. Obara werkt momenteel aan dit project bij de artist in residence Docking Station in Amsterdam.

Zaterdag 17 november 2018

Presentatie: Tripping, Troping
– Ho Rui An
In deze lezing vertelt UnAuthorised Medium kunstenaar Ho Rui An over zijn artistieke proces, waarin hij archief- en veldonderzoek doet naar het verleden van verschillende landen in Zuidoost-Azië. Hij speelt met beeldtaal in relatie tot het lichaam, bijvoorbeeld hoe het woord ‘trip’ verschillende vormen aan kan nemen – je kunt een trip maken, maar [in het Engels] ook vallen; tripping. Daarbij gaat hij vooral in op hoe ons lichaam zich verhoudt tot een wereld gedomineerd tot beeld(taal), en hoe het daarbij zelf betekenis kan aannemen en een boodschap overdragen.

Ho Rui An, foto (c) Eike Walkenhorst.



Het levende archief / Zuidoost-Azië /

Exposities


Expositie: UnAuthorised Medium

Een groepstentoonstelling samengesteld door Annie Jael Kwan

Agenda


Symposium: UnAuthorised Medium - Return and Repatriation
Onderdeel van het openingsweekend voor tentoonstelling UnAuthorised Medium.

Netwerk


Quek Jia Qi

Kunstenaar

Lynn Lu

Kunstenaar

Sim Chi Yin

Kunstenaar

Ho Rui An

Kunstenaar

Annie Jael Kwan

Curator, schrijver en onderzoeker