Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Image courtesy of Eye Filmmuseum - Amsterdam.

4 Nov 2025
19:15 - 21:00

Screening: Eye on Art – Remembering Otherwise

Een avond met de Amsterdamse beeldend kunstenaar belit sağ, met korte films en een voorleesperformance, ter ere van haar solotentoonstelling Remembering Otherwise bij Framer Framed.

belit sağ maakt kritische analyses van beelden over arbeid, gender, Koerdische identiteit en het leven in het hedendaagse Turkije. Deze avond draait, net als de tentoonstelling Remembering Otherwise (2025), om de herinneringen aan een arbeidsconflict uit 1978 in Veghel, Noord-Brabant, onder leiding van Turkse vrouwelijke migrantenarbeiders. Na afloop gaat belit sağ in gesprek met Julian Ross, hoofd programmering bij Eye. Deze voorstelling wordt gepresenteerd in samenwerking met Framer Framed, waar de tentoonstelling te bekijken is van 2 oktober tot en met 11 november. Haar werk was eerder te zien in de groepstentoonstelling Close-Up (2016) in Eye.

Programma

past forward | 2011, 30”
Deze korte film toont hoe het eerste Koerdische vrouwelijke parlementslid, Leyla Zana, moeite heeft om haar parlementaire eed af te leggen omdat ze verbaal wordt aangevallen. Ze draagt ​​een badge in de kleuren van de Koerdische natie en sluit haar eed af in het Koerdisch, opgedragen aan het Turkse en Koerdische volk. Deze videobeelden komen twintig jaar later in een nieuw licht te staan.

‘thank you’ | 2011, 2’
Fragmenten uit een videoboodschap waarin de Indonesische textielarbeider Yanti voortdurend dezelfde zin herhaalt met verschillende uitspraken en tonaties, in een poging om het op de ‘correcte’ manier uit te spreken.

Sevil | 2024, 7’
Sevil Tunaboylu, een kunstenaar in Istanbul, vertelt over haar ervaringen met censuur en zelfcensuur na een aanval op haar schilderij waarop een Koerdische guerrillastrijder in 2016 staat afgebeeld. Door het incident na te vertellen en te herbeleven roept ze het gevoel van isolatie op – een al te bekende ervaring die kunstenaars doormaken wanneer ze het zwijgen wordt opgelegd. De video is de eerste in een reeks waarin kunstenaars de volgende kunstenaar in een daaropvolgende video voorstellen.

disruption (aksama)| 2016, 5’
In deze beelden, gefilmd vanuit het perspectief van belit sağ, loopt ze van het ene naar het andere gebouw. Daaroverheen zien we een mozaïek van nieuwsbeelden over de poging tot staatsgreep in Turkije in 2016, gecombineerd met populaire films en fragmenten die steeds meer op elkaar gaan inwerken.

what remains (geriye kalanlar)| 2018, 7’
Deze video over collectieve rouw is opgebouwd uit beelden die belit sağ in 2015 en 2016 maakte in Cizre (Noord-Koerdistan, Turkije) en found footage die ze in dezelfde periode verzamelde na een reeks aanvallen door Turkse militairen in de regio. Via beelden van de doden die bij deze collectieve rouwpraktijken worden gebruikt, zoekt sağ voortdurend naar een manier om werk te maken dat filosofisch, emotioneel en theoretisch streng is en tegelijkertijd moreel en ethisch meelevend.

if you say it forty times | 2017, 5’
Deze video onderzoekt politiek geheugenverlies via mediabeelden, voornamelijk van publieke figuren uit de maffia, de staat en hun handlangers, in Turkije in de afgelopen veertig jaar. Sommigen van hen zouden niet mogen weten wat ze weten; anderen zeggen dat ze mentaal afwezig waren op kritieke momenten, terwijl er ook mensen zijn die beweren geen enkel detail te zijn vergeten. In deze momenten van herinneren en vergeten wordt de geschiedenis samengeperst.

cut-out | 2017, 4’
Onderzoek naar de politiefoto van de slachtoffers van de Nationaal-socialistische Ondergrondse (NSU) in Duitsland, een neonazi-groep die in acht jaar tijd tien mensen vermoordde. Hoe deelt de wijdverspreide politiefoto van de slachtoffers deze racistische moord met de kijker?

Remembering Otherwise | 2025, 10’
Een performance/visuele lezing.

Layers of a Dispute | 2025, 15’
Hoe herinneren de voormalige vrouwelijke arbeiders zich het arbeidsconflict in Veghel in 1978 en de tijd dat ze in de fabriek werkten? Door samen met hen naar het archiefmateriaal te kijken, worden hun ervaringen omgezet in historische kennis. Het zintuiglijke staan daarbij voorop. belit sağ gebruikte ook niet-lineaire vormen. Zo maakte ze een hervertelling van het gefragmenteerde verhaal door er gelaagde collages van bewegende beelden van te maken.


Dit programma is een samenwerking tussen Eye Filmmuseum en Framer Framed en maakt deel uit van het Eye on Art, een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten.

Aanmelden

+ Voeg toe aan kalender




Diaspora / Feminisme / Gedeeld erfgoed / Het levende archief / Migratie / Turkije /

Exposities


Tentoonstelling: Remembering Otherwise

Tentoonstelling van belit sağ in samenwerking met curator Katia Krupennikova over de arbeidersstrijd gevoerd door vijfenzestig vrouwen in 1978

Netwerk


belit sağ

Kunstenaar