Xavier Robles de Medina
Xavier Robles de Medina is een kunstenaar en schrijver die de grenzen van beeldende kunst en onderzoek opzoekt. Vanuit een analytisch gekreoliseerd en queer perspectief onderzoekt hij de complexe relatie tussen persoonlijke ervaringen en de bredere maatschappelijke realiteit. Kenmerkend voor zijn benadering is het bewust doorbreken van lineaire narratieven en simplistische interpretaties, waardoor hij ruimte creƫert voor meerduidigheid en nuance.
Robles de Medina’s werk is het resultaat van een minutieus proces van verzamelen, deconstrueren en reconstrueren van bestaande beelden en teksten. Hij bouwt voort op de traditie van appropriation art, waarbij gevonden materiaal een transformatie ondergaat om nieuwe betekenissen en interpretaties te onthullen. Deze, vaak historisch en cultureel geladen beelden en woorden, worden met zorg en precisie gehercontextualiseerd en verwerkt tot complexe composities die een poĆ«tische en politieke gelaagdheid in zich dragen. De ogenschijnlijke structuur van zijn werken verhult een rijke gelaagdheid die de kijker uitdaagt tot reflectie.
Zijn recente solotentoonstellingen omvatten: Tetris Effect met Catinca Tabacaru Gallery tijdens Art Basel Parijs (2024); Love is not a maybe thing ⦠bij Efremidis, Berlijn (2024); I will go away into the wild wood, and never come home again bij Alice Amati, Londen (2023); What if the tongue is cut out? met Catinca Tabacaru Gallery tijdens Art Basel Hongkong (2022); Faya Lobi bij Praz-Delavallade, Parijs (2020); en Wan Destination Wanhoop bij het SCAD Museum of Art, Savannah, Georgia (2020).
In 2024 publiceerde coy koi books (Berlijn) zijn debuut monografie, Pengel. Hierin ontrafelt hij de creatieve processen achter een drieƫnhalve meter hoge bronzen sculptuur van de Surinaamse politicus Johan Adolf Pengel, een werk van zijn grootvader, de Surinaamse kunstenaar Stuart Robles de Medina. In 2025 ontving hij het Krull Arbeitsstipendium.
Exposities