Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Jaya Pelupessy

Jaya Pelupessy (1989) onderzoekt in foto’s, installaties en in 16mm-film de betekenis van beeld. Door middel van een analyse van technische reproductieprocessen stelt hij vragen over de relaties tussen kopie, het origineel én het eindproduct ten opzichte van het proces. Pelupessy is gefascineerd door de steeds grotere rol die fotografie speelt in ons dagelijks leven. We nemen de wereld steeds vaker waar door de cameralens: we delen momenten en ervaringen via reproducties. Zo regisseren we onze eigen werkelijkheid.

In combinaties van gevonden en eigen beeldmateriaal zet hij de afzonderlijke elementen van deze reproductieprocessen op een alternatieve manier in om zijn beelden te construeren. Er ontstaan vaak ‘loops’ binnen zijn werk waarbij reproducties opnieuw worden gereproduceerd. Het werk laat ons op deze manier stillstaan bij hoe beelden tot stand komen en wat dat betekent voor onze perceptie van de wereld om ons heen.

Zijn werk is opgenomen in de collecties van vooraanstaande instellingen zoals het Stedelijk Museum Amsterdam, FOAM Amsterdam, Centraal Museum Utrecht, Nederlands Fotomuseum, de Ekard Collection, de Collectie Steenbergen, Amsterdam UMC Collectie, de Eneco Collectie, en diverse particuliere collecties. Pelupessy toonde werk in gerenommeerde instanties zoals het Centraal Museum Utrecht, het Nederlands Fotomuseum RoZerdam, FOAM Amsterdam, Deutsche Börse Photography Foundation Frankfurt, Red Hook Labs New York, Mai Manó House Budapest, C/O Berlin, Wereldmuseum Amsterdam en Paris Photo.


Exposities


Tentoonstelling: Srefidensi – Suriname vrij! Symbolen van 50 jaar Surinaamse onafhankelijkheid

Samengesteld door Vincent van Velzen brengt deze tentoonstelling twee projecten van Sara Blokland & Jaya Pelupessy en Xavier Robles de Medina samen, die zich richten op prominente symbolen van de Surinaamse onafhankelijkheid