Hito Steyerl
Hito Steyerl is professor voor experimentele film en video en medeoprichter van het Research Center for Proxy Politics aan de Berlin University of the Arts. Ze studeerde cinematografie en documentairefilm in Tokio en München en schreef haar proefschrift aan de Academie voor Schone Kunsten in Wenen. Haar onderzoek richt zich op media, technologie en de distributie van afbeeldingen. In haar teksten, performances en essayistische documentaires behandelt Hito Steyerl postkoloniale kritiek en feministische kritiek op de representatielogica. Ze werkt op het snijvlak van beeldende kunst en film, maar ook op het gebied van theorie en praktijk.
Haar talrijke werken zijn tentoongesteld in de meest vooraanstaande internationale kunstinstellingen, zoals de Biënnale van Venetië, het Museum of Contemporary Art, Los Angeles en het Museum of Modern Art, New York. Hito is een van de deelnemende kunstenaars van de tentoonstelling From what will we reassemble ourselves (2020), geïnitieerd door Anna Dasović en gecureerd door Natasha Marie Llorens bij Framer Framed, Amsterdam.
Naast haar werk als kunstenaar was ze docent aan het Centre for Cultural Studies aan het Goldsmith College in Londen en gastprofessor aan de Royal Academy of Copenhagen en de Academy of Fine Arts, Helsinki. Het Royal College of Art, Londen, eerde haar in 2016 met een “eredoctoraat”.
Hito Steyerl mixt aspecten van documentaire met film essay waarin ze globalisatie, politieke economieën, visuele cultuur en de status van kunstproductie onderzoekt. Door haar schrijfpraktijk, films en performatieve lezingen, beschouwt Hito Steyerl de status van het beeld in een steeds globalere en technologische wereld. Een bijzonder thema in het werk van de Berlijnse kunstenaar is de vermenigvuldiging van beelden en de manier waarop ze de economie en de cultuur op zowel macro- als microschaal in kaart brengen en beïnvloeden.