Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Tracey Moffatt's 'Self portrait' 1999. Courtesy of the artist and Roslyn Oxley9 Gallery, Sydney

Tracey Moffatt

Tracey Moffatt (geboren in 1960, Brisbane, Australië) is een kunstenaar die het meest bekend is voor haar fotografische werken, hoewel ze ook werkt als filmmaker en vele films, documentaires en video’s maakt. Ze studeerde visuele communicatie bij de Queensland College of Art. Nadat ze afstudeerde in 1982 verhuisde ze naar Sydney waar ze haar stilistisch verschillende oeuvre aan films en fotografie ontwikkelde, die zaken zoals ras, gender, seksualiteit, identiteit, kindertrauma’s, geboorte en dood, dromen en herinneringen en media onderzoekt op een existentieel niveau.

Haar fotografische en cinematografische werken vertellen het verhaal van Aboriginal trauma, veroorzaakt door de kolonisatie. Door de littekens te traceren die achtergelaten zijn door racisme en de agressieve assimilatie politiek, onderzoekt ze contemporaine zaken rondom de Aboriginal culturele identiteit in het postkoloniale Australië. Ze is van gemixte Australische en Aboriginal afkomst, en is zelf deel van de “Gestolen Generatie”, een tijd waarin Aboriginal kinderen van hun ouders werden genomen door de overheid om te worden opgevoed door witte families. Hoewel ze consequent veel pleit voor het Aboriginal perspectief op de geschiedenis, wilt ze zelf niet gecategoriseerd worden als een ‘Aboriginal kunstenaar’.

Moffat is een van Australië’s meest succesvolle kunstenaars. Haar fotografische en cinematografische werken zijn in meer dan honderd solo exposities in Australië, Europa en de Verenigde Staten geëxposeerd, en ze zal Australië representeren in de opkomende 57e Venice Biennial Ze kreeg voor het eerst groot kritische bekendheid toen haar korte film Night Cries geselecteerd was voor de officiële competitie bij het Cannes Film Festival in 1990, waarna haar eerste lange film ook geselecteerd werd voor Cannes in 1993. Solo exposities van Moffatt’s werk zijn georganiseerd door het Australian Centre for Photography in Sydney (1989), Artpace in San Antonio (1995), DIA Center for the Arts in New York (1997), Kunsthalle Vienna (1998), Institute of Contemporary Art in Boston (1999), Museum of Contemporary Art in Sydney (2003–04), en Montreal Museum of Fine Arts (2005). Haar werk werd ook inbegrepen bij belangrijke groepsexposities zoals het Sydney Biennial (1993, 2000, and 2008) Venice Biennale (1997), São Paulo Bienal (1996 and 1998), Prague Biennale (2005), Family Pictures at the Solomon R. Guggenheim Museum in New York (2007), en Liverpool Biennial (2008). In 2007 kreeg ze de Infinity Award for Excellence in Photography van het International Center for Photography in New York. Moffatt woont en werkt in New York.

In 2017 neemt zij deel aan de groepsexpositie In the future everything will be as certain as it used to be bij Framer Framed (16 maart t/m 23 april).


Exposities


Expositie: In the future everything will be as certain as it used to be

Expositie in samenwerking met het Aboriginal Art Museum Utrecht (AAMU), dat in 2017 na zestien jaar de deuren moet sluiten, samengesteld door Georges Petitjean