Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Timoteus Anggawan Kusno

Timoteus Anggawan Kusno is geboren in 1989. Vanuit zijn academische achtergrond in de sociale en politieke wetenschappen gebruikt hij etnografische methodes en institutionele benaderingen voor het maken van zijn tekeningen, foto’s, films en installaties. In zijn werk bevraagt hij de dominante en historische structuren, dit doet hij door kwesties te behandelen die zijn vergeten of weggestopt.  Zijn werk speelt met de grens tussen fantasie en geschiedenis en de vloeibaarheid hiervan. Naast zijn artistieke praktijk heeft hij ook de Centre of Tanah Runcuk Studies (CTRS) in 2013 opgericht; een instituut dat onderzoek doet naar het gebied in voormalig Nederlands-Indië, genaamd Tanah Runcuk, hierbij zijn historici, antropologen, mede-kunstenaars en academici betrokken.

De mensen afgebeeld in zijn werk op het Pentagonal Icositetrahedron door Timoteus Anggawan Kusno zien er uitgeput uit; het dragen van de zware lading refereert naar de koloniale geschiedenis van Indonesië. Kusno maakte dit werk tijdens het lezen van het bekende boek Max Havelaar door Multatuli (een pseudoniem van Eduard Douwes Dekker en Latijn voor ‘Ik heb veel geleden’). De roman speelt zich af in de periode van Nederlands-Indië, toen Indonesië nog een kolonie was van Nederland. Het boek geeft kritiek op het corrupte systeem van Nederlands-Indië in die periode.


Exposities


Based on drawing by Ervance ‘Havefun’ Dwiputra / Design by Diego Montero Ris

Expositie: Pressing Matters

Met werk van 24 Indonesische kunstenaars samengebracht door Kevin van Braak

Agenda


Opening: Pressing Matters
In aanwezigheid van kunstenaars Kevin van Braak en Ipeh Nur