Javier Téllez
Als kind speelde Javier Téllez (Valencia, Venezuela, 1969), zoon van twee psychiaters, vooral in de praktijk van zijn vader. Een keer per jaar wisselden de doctoren en patiënten van uitdossing tijdens een festival met schoonheidswedstrijden. Téllez’ wereld is die van psychiatrische patiënten en van de flinterdunne, arbitraire scheidslijn tussen de norm en de afwijking daarvan. One Flew over the Void (Balla perdida) – een samentrekking van One Flew over the Cuckoo’s Nest en Yves Kleins sprong in de leegte – gaat over het overbruggen van fysieke en mentale grenzen. Niet alleen handelt de carnavaleske parade die Téllez ensceneerde over de maatschappelijke uitsluiting van psychiatrische patiënten. De protestmars speelt zich af aan een daadwerkelijke grens: die tussen de Verenigde Staten en Mexico, die voortdurend onderwerp van discussie is vanwege drugssmokkel en illegale migratie. De optocht eindigt met een menselijke kanonskogel die, met zijn paspoort op zak, over de grens tussen Tijuana en San Diego wordt geschoten.