Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Bo Tarenskeen

Bo Tarenskeen (1981) is toneelspeler, schrijver en regisseur. Na zijn studie wijsbegeerte en politieke wetenschappen in Amsterdam, Potsdam en Berlijn, waar hij afstudeerde op ‘Subjectiviteit na Wittgenstein en Foucault’, volgde hij de regieopleiding aan het RITS te Brussel.

Daar regisseerde hij onder meer Mauser van Heiner Müller, De Groot-Inquisiteur van Fjodr Dostojevski, Gijsbrecht van Amstel van Joost van den Vondel, Dantons Dood van Georg Büchner, de eigen creaties Dem einzigen Meister. Herinneringen aan Martin Heidegger‘ en Portret van de kunstenaar als jonge neo-conservatief. Met zijn zelfgeschreven afstudeervoorstelling 1000 Zalen won hij in 2009 de Ton Lutz prijs.

In het seizoen 2010-2011 schreef hij toneelteksten voor De Diamantfabriek, Muziekgebouw aan ‘t IJ en Theater Bellevue. Voor Tijdelijke Samenscholing vertaalde hij Der Rit über den Bodensee van Peter Handke.

Bo Tarenskeen is mede-oprichter van het collectief Tijdelijke Samenscholing, waarmee hij de voorstellingen dag 1 (winnaar Paradeparel voor beste Eigen Werk 2009), en bij Frascati Producties ARCHIV en REPERTOIRE maakte. Samen met Jaïr Stranders is hij initiatiefnemer en programmeur van Theater Na de Dam en hij werkt als free-lance regisseur in Nederland en Vlaanderen.


Agenda


Hacking History
Een brainstorm over de relatie tussen Nederland en Indië en haar representatie in de openbare ruimte.