Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Taring Padi and members of Casa do Povo and MST in front of the artwork they made together during the residency. Image courtesy of Taring Padi.
Retomar Nossa Terra (2023) by Taring Padi, Casa do Povo and MST. Photo from Tanah Merdeka (2023) in Framer Framed, Amsterdam
Members of Taring Padi in residency at Casa do Povo in São Paulo, Brazil. Photo: Taring Padi
Taring Padi in residency at Casa do Povo. Image courtesy of Taring Padi.
Taring Padi in residency at Casa do Povo. Image courtesy of Taring Padi.
Wayang Kardus, Taring Padi. Image Courtesy of Casa do Povo, Brasil
Wayang Kardus, Taring Padi. Image Courtesy of Casa do Povo

Bayu Widowo

Bayu Widowo, geboren in 1979, is een Indonesische kunstenaar gespecialiseerd in drukkunst. Na zijn afstuderen bij het Indonesische Instituut voor de Kunsten (ISI) in Yogyakarta leverde hij een bijdrage aan meerde solo- en groepsexposities. In 2009 richtte Widodo de alternatieve kunstgemeenschap SURVIVE! Garage op. Het initiatief voorziet kunstenaars van een plek om te werken. Daarnaast is hij actief lid van het Indonesische kunstenaarscollectief Taring Padi.

De voornaamste inspiratie voor Widodo’s werk More Park, Less Hotel op het Pentagonal Icositetrahedron is de snelle groei van steden. Door urbanisatie is de stad Yogyakarta, waar de kunstenaar al meer dan 20 jaar woont, steeds drukker geworden. In ieder deel van de stad worden constant nieuwe appartementen, hotels en enorme winkelcentra gebouwd, een proces waarbij watervoorzieningen worden opgebruikt waar de lokale bevolking ook van afhankelijk is. De stadsontwikkeling wordt gedreven door waarde in economische zinbelangen, en de behoefte naar publieke ruimte, bossen en stadsparken wordt daarbij als minder waardevol gezien. De hand van de hebzucht komt op en legt het land droog totdat het water is opgedroogd.

Bayu Widowo is een van de deelnemende kunstenaars van de Taring Padi tentoonstelling Tanah Merdeka (2023) bij Framer Framed in Amsterdam. De titel van de tentoonstelling is gebaseerd op de Indonesische uitdrukking ‘tanah merdeka’ (bevrijd land). in de tentoonstelling beschouwt beschouwd Taring Padi ‘land’ als een breed concept met veel aspecten en politieke complexiteiten. De tentoonstelling reflecteert op grond exploitatie, natuurbehoud, kolonisatie, bezetting, identiteit en emancipatie. ‘Land’ wordt niet alleen beschouwt als een fysieke en territoriale plek die moet worden beschermd, verdedigd en teruggewonnen, maar ook als een spirituele, kosmologische en publieke ruimte die verschillende vormen van onderlinge relaties, conversatie en de uitwisseling van ideeën tussen mensen mogelijk maakt. In deze zin is Tanah Merdeka exemplarisch voor de aanpak die Taring Padi door de jaren heen heeft ontwikkeld, met de realisatie en presentatie van nieuwe gezamenlijke werken. Onderdeel van de tentoonstelling is het nieuwe werk Retomar Nossa Terra / Rebut Tanah Kita (2023) dat tot stand kwam tijdens een residentie van een maand in Brazilië  in samenwerking met het Joods-Braziliaanse culturele centrum Casa do Povo en de Braziliaanse landloze beweging Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST).


Exposities


Expositie: Tanah Merdeka

Een tentoonstelling met het Indonesische kunst- en activistencollectief Taring Padi, waarin wordt gereflecteerd op het concept van land als object en locatie van decoloniale strijd.
Based on drawing by Ervance ‘Havefun’ Dwiputra / Design by Diego Montero Ris

Expositie: Pressing Matters

Met werk van 24 Indonesische kunstenaars samengebracht door Kevin van Braak

Magazine