About the part that art plays in a globalising society

Framer Framed

Madelinde Hageman

Madelinde Hageman

Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Madelinde Hageman is social designer, kunstenaar, docent, curator en ontwikkelaar van projecten waarin maatschappelijke thema’s, participerend ontwerpen, artisticiteit, co-creatie samenkomen. Ze noemt haar projecten graag ‘toolkits’. Madelinde Hageman werkt graag met thema’s en levensvragen die ‘schuren’ zoals eenzaamheid, je thuis voelen in je omgeving, identiteit, de twijfel, relatie met de natuur, inclusieve samenleving en zorg vraagstukken. In de ‘toolkits’ neemt Madelinde mensen mee in een gezamenlijk proces. De deelnemers worden uitgedaagd een nieuwe kijk op een vraagstuk te ontwikkelen. Het gaat bij Madelinde primair over bewustwording, verandering en beweging verbeeld en ondersteund door visuele resultaten.

Naast haar eigen onderneming is ze sinds 2008 tot op heden freelance docent aan de Willem de Kooning Academie. De laatste jaren begeleidt ze studenten in de vakken ‘Social Practice’, ‘Gamification’ en ‘Co Design’. En sinds 2018 ook aan de HVA, Minor Social Professional in Kunst & Cultuur. Na haar bachelor Interaction Design aan de kunstacademie van Utrecht heeft ze 1999 de Master Design aan het Sandberg Instituut behaald. In 2018 studeerde ze af aan een tweede masteropleiding Kunsteducatie bij de Amsterdam Hogeschool voor de Kunsten.

Het programma Taal voor Eenzaamheid, waarbij vier Amsterdamse scholen met ± 100 jongeren, professionele kunstenaars en kunst-vakdocenten aan de slag gingen met het op nieuwe manieren bespreekbaar maken van eenzaamheid, werd in 2019 gepresenteerd bij Framer Framed. In 2021 worden er, i.s.m. Framer Framed, Taal voor Eenzaamheid workshops georganiseerd voor jongeren in Amsterdam-Oost.


Exhibitions


Exhibition: Shaping Feelings

An online presentation of Framer Framed in collaboration with Amsterdam Museum

Agenda


Ode aan de Twijfel
Art manifestation & exhibition
Language for Loneliness
Art education: New words and images for loneliness
Taal voor eenzaamheid
Educational program with more than 100 students from four high schools in Amsterdam

Magazine