About the part that art plays in a globalising society

Framer Framed

Martijn van Nieuwenhuyzen

Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Martijn van Nieuwenhuyzen is fotograaf en kunsthistoricus en sinds 1995 curator bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij is de samensteller van de tentoonstelling Jump into the Future ā€“ Art from the 90’s and 2000’s. The Borgmann Donation.Ā Bij het Stedelijk stelde hij diverse solotentoonstellingen samen, van onder meer Isa GenzkenĀ (2015-2016), Ed AtkinsĀ (2015) en Tino SehgalĀ (2015). Voor A Year at the Stedelijk: Tino SehgalĀ ontving hij de AICA Oorkonde 2017. Daarbij stelde hij verschillende groepstentoonstellingen samen, zoals Bad Thoughts ā€“ Collectie Martijn en Jeannette SandersĀ (2014-2015), Beyond imaginationĀ (2012, samen met Kathrin Jentjens), From the Corner of the EyeĀ (1998) en Wild WallsĀ (1995).

Van 1999 tot 2006 was Van Nieuwenhuyzen hoofdcurator van Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA), tot voor kort de projectruimte van het museum voor opkomende kunstenaars. Van 2000 tot 2003 was hij Associate Director of Exhibitions bij het Institute of Contemporary Arts (ICA) in Londen, waar hij in een team van drie internationale directeuren zorg droeg voor het tentoonstellingsprogramma. In 2005 was hij opdrachtgever van de filminstallatie “Mandarin Ducks” door De Rijke/De Rooij voor het Nederlandse paviljoen in de 51ste BiĆ«nnale van VenetiĆ«. Van Nieuwenhuyzen heeft regelmatig geschreven voor internationale kunsttijdschriften en schreef essays voor publicaties over onder meer Marlene Dumas, Rob Scholte, Aernout Mik, Gabriel Orozco en Allora & Calzadilla.


Agenda


Queer Series: SILENCE=DEATH
Reflections on artistic efforts in relation to the HIV/Aids crisis