Face to Face - Digitale kunsteducatie tussen Nederland en Zuid-Afrika
De tentoonstelling Re(as)sisting Narratives (2016) richt zich op de gedeelde koloniale geschiedenis tussen Zuid-Afrika en Nederland en omvat werken van kunstenaars uit beide landen die werken met thema’s rond identiteit, gender, trauma en manieren van herinneren & herdenken. De tentoonstelling was zowel te zien in Nederland als Zuid-Afrika.
Voor het educatieprogramma rond de tentoonstelling werkte Framer Framed samen met ‘Face to Face‘. Face to Face ontwikkeld nieuwe onderwijsmethode gebaseerd op digitale communicatie technologie die wordt ingezet om uitwisseling tussen scholieren in verschillende landen mogelijk te maken. In de aanloop naar de expositie Re(as)sisting Narratives werden twee scholen in Nederland en Zuid Afrika gekoppeld en werkten de leerlingen tijdens gelijktijdige online workshops met elkaar samen: ‘international peer education’. Een van de uitkomsten van het project was een pop-up expositie die pararel aan de expositie Re(as)sisting Narratives te zien was bij Framer Framed.
International peer education
Social media (Facebook en Skype) worden gebruikt als communicatiemiddel om studenten collectieve activiteiten te laten ontwikklen zoals online debatteren, fotografie of creatief schrijven. Jongeren verkennen samen gemeenschappelijke thema’s op een mondiaal niveau en stimuleren zo het wederzijds begrip en respect. Ook ontwikkelen zij belangrijke vaardigheden als flexibiliteit, samenwerken, burgerschap, communicatie en creativiteit. Het directe contact met leeftijdsgenoten (‘peers’) uit een andere cultuur geeft de studenten een breder en nauwkeuriger beeld van het andere land en van mondiale onderwerpen. Zij krijgen de kans om met en van elkaar te leren en zo een nieuwe manier van kennisontwikkeling te ontdekken.
Doel van de methode
– Het aanmoedigen van sociale cohesie en actief burgerschap door het stimuleren van het vermogen van leerlingen om onderwerpen te bekijken en analyseren vanuit verschillende opvattingen om daarmee begrip en internationale samenwerking te vergroten. Het is een collectieve actie om gemeenschappelijke problemen aan te pakken.
– Het bevorderen van creativiteit en innovatie door het inzetten van nieuwe technologieën en media in educatie. Het benutten van reeds bestaande communicatiemiddelen (internet, computers, mobiele telefoons, etc.) en deze gebruiken als educatief middel voor jongeren.
– Het verbeteren van de onderwijskwaliteit door scholen een mogelijkheid te bieden om van en met andere culturen en landen te leren aan de hand van directe bronnen.
Irbid Exchange – kunsteducatief uitwisseling tussen Nederland en Jordanië
De motivatie voor het organiseren van dit educatieve uitwisselingsprogramma kwam voort uit positive ervaringen met het eerdere project Irbid Exchange (2015) dat tot stand kwam in de context van de tentoonstelling Crisis of History.
In Irbid, Almere en Amsterdam werd een team uit verschillende disciplines gevormd. Het achterliggende idee was om met de kinderen gezamenlijk hun persoonlijke verhalen in verschillende vormen te bundelen, om die vervolgens uit te wisselen tussen Nederland en Jordanie. Een rapper, creative writer, dramadocent en fotograaf begeleiden activiteiten rond fotografie, film en beeldende kunst. Er werden collages gemaakt, teksten geschreven en er werd een DVD video-clip geproduceerd. Deze werden in een koffer samengebracht die vervolgens heen en weer reisde tussen de verschillende landen. Doel was om met alle deelnemers een ‘gesamtkunstwerken’ te maken.
Educatie / Zuid-Afrika /