Stephen Tayo
Stephen Tayo (1994) is een Nigeriaanse fotograaf die in Lagos woont en daar zijn inspiratie vandaan haalt. In zijn werk documenteert hij de wereld om hem heen en de rol die mode en stijl spelen in identiteit, gemeenschap, cultuur en religie. Hij richt zijn lens op de alledaagse dingen van het leven in zijn land – festivals, familiefeesten, vriendschappen, straatleven – en probeert de schoonheid in gewone momenten te laten zien. Zijn geportretteerden zijn vaak actieve deelnemers aan het proces – ze treden op voor de camera en zetten de toon. Tayo is vooral beïnvloed door de formele poses van studioportretten in West-Afrika in de jaren 1950 en 1960, met name het werk van Seydou Keita, Malick Sidibe, en Samuel Fosso.
Tayo studeerde filosofie aan de universiteit van Lagos. Zijn werk is te zien geweest in Vogue US, British Vogue, New York Times (waarin hij de opkomst van het nieuwe geluid in de Nigeriaanse muziek belichtte in een stuk ‘The New Guard of Nigerian Music’), Indie Magazine, Dazed, Teen Vogue, Okay Africa, Vogue Italia, CNN, ArtNews, OkayAfrica, Highsnobiety, Vogue Australia, Hybebeast, Vice, Interview Magazine, en anderen.
Tayo werd onlangs samen met 14 andere fotografen over de hele wereld geselecteerd voor een boek, samengesteld door de gerenommeerde kunstcriticus Antwaun Sargent. Het werk, getiteld The New Black Vanguard, was ook te zien in een tentoonstelling in Aperture Gallery in New York tot 2020.
Stephen Tayo is een van de deelnemende kunstenaars aan het groepsproject A Funeral for Street Culture (2021), gecureerd door Rita Ouédraogo en Metro54 bij Framer Framed, Amsterdam.