Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Symposium 'Teacher as conceptual artist', foto: Thomas Lenden

2 jun –
3 jun 2018

Symposium: Teacher as conceptual artist

Op 26 mei en 2 en 3 juni 2018 organiseert het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten bij Framer Framed het symposium en de expositie Teacher as conceptual artist. Centrale gast is de Mexicaanse Amerikaan Jorge Lucero, die de radicale visie heeft dat de lespraktijk van kunstdocenten tevens hun kunstpraktijk is.

Jorge Lucero’s interdisciplinaire kunstpraktijk is geworteld in de social arts, waarbij de diversiteit van de schoolpopulatie het uitgangspunt vormt voor geëngageerde kunstproductie. In deze kunstpraktijk functioneert de school als ‘studio’, de dagelijkse schoolpraktijk als ‘materiaal’ en leerlingen als mede-kunstenaars. Het symposium en de tentoonstelling gaan in op benaderingen waarbij school- en kunstpraktijk samen kunnen smelten. Teacher as conceptual artist is onderdeel van de UNESCO International Arts Education Week, 21-27 mei 2018.

Symposium Teacher as conceptual artist. Foto (c) Tomas Lenden via lectoraat Kunsteducatie – Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.


Symposium

Op het symposium belichten verschillende sprekers aan de hand van concrete voorbeelden hoe de school en kunstpraktijk kunnen samenvallen. Daarnaast participeren bezoekers in workshops door studenten, die onder leiding van Jorge Lucero, ‘conceptuele kunst-interventies’ uitvoerden op verschillende scholen in Noord-Holland.

Programma

– Lectoren Emiel Heijnen en Melissa Bremmer over hun onderzoek naar het project Teacher as conceptual artist.
– Kunstenaar/docent/onderzoeker Jorge Lucero: ‘how to be a teacher as conceptual artist’ (English spoken).
– Onderzoeker/docent Marike Hoekstra over actuele kunsteducatiepraktijken vanuit de visie van democratic pedagogy.
– Kunstenaar Frank Koolen over zijn kunstproject Studio Steltman: een permanente kunstenaarsresidentie op het dak van het Gerrit Rietveld College in Utrecht.
– Ludieke miniworkshops door 15 conceptuele onderwijzers van de AHK-opleidingen Docent Dans, Docent Muziek, Theaterdocent en Docent Beeldende Kunst en Vormgeving.

Info
Datum en tijd: zaterdag 26 mei 2018, van 13:30 tot 17:00 uur
Locatie: Framer Framed in de Tolhuistuin
Toegang: gratis


Expositie

De expositie Teacher as conceptual artist toont de resultaten van de ‘conceptuele kunst-interventies’ die AHK-studenten uitvoerden op verschillende scholen. Alle getoonde werken zijn gemaakt door leerlingen van scholen voor primair en voortgezet onderwijs in Noord-Holland in de maanden maart – mei 2018.

Info
Open: zaterdag 2 en zondag 3 juni, 11:00 – 17:00
Opening: zaterdag 2 juni, 17:00 uur
Locatie: Framer Framed
Toegang: gratis


Het symposium en de tentoonstelling vinden plaats in het kader van het keuzevak ‘Teacher as a conceptual artist’ met Artist in Residence Jorge Lucero. Het project wordt gehost door Framer Framed, platform voor kunst en cultuur. Framer Framed toont werk van bekende en onbekende kunstenaars die wereldwijd actief zijn en zich verhouden tot maatschappelijke vraagstukken, de exposities bevinden zich op het snijvlak van hedendaagse kunst, visuele cultuur en politiek.



Community & Learning /

Exposities


Expositie: Teacher as conceptual artist

Tentoonstelling en symposium ism. Jorge Lucero en het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten

Netwerk


Jorge Lucero

Kunstenaar en docent

Magazine