10 Feb 2022
17:30 - 19:30
A Seat for the Sea
Kunnen we collectief verbeelden wat nog ondenkbaar is, namelijk “hoe verheft de zee haar stem”? Framer Framed nodigt je uit voor een gesticuleerde conferentie over A Seat for the Sea, een artistiek onderzoeksproject dat de huidige systemen van ecologische vernietiging uitdaagt. Het programma vindt plaats op donderdag 10 februari van 17:30 – 19:30 uur in de Court for Intergenerational Climate Crimes bij Framer Framed.
Taal: Engels
De toegang is gratis. Graag aanmelden door Eventbrite. Ook gestreamd op YouTube-kanaal Framer Framed.
De oceaan krijgt een steeds grotere rol toebedeeld in een “planetair bestemmingsplan”. Onder concepten als Blue Economy worden industriële- en investeringsprojecten bedacht die in zee (zullen) worden uitgevoerd. Deze projecten worden “uitgerold” vanuit het idee dat de mens alles wat ongerept is moet cultiveren en de natuur moet onderwerpen en koloniseren, in dit geval de zee en de diepzee. Maar heeft de zee inspraak?
Een spectaculaire nieuwe ontwikkeling is de diepzeemijnbouw, waarin Nederland en België een prominente rol spelen. Deze nieuwe industrie vindt diep in de oceaan plaats, 4 tot 5 kilometer onder de zeespiegel en onttrekt zich de facto aan ons zicht. De graafmachines zijn gehuld in industriële geheimhouding, de impact wordt gerechtvaardigd door ontoereikend wetenschappelijk onderzoek. De voorbereidingen voor diepzeemijnbouw zijn in volle gang, maar er is nauwelijks debat.
A Seat for the Sea wil de samenleving doen meevoelen met de zee en haar bewuste betrokkenheid aanwakkeren; het exploreert een andere benadering en alternatieve verhalen; het verweeft daartoe verbeelding en kritische lezing van de gangbare retoriek en technologie door een beroep te doen op de intrinsieke waarde van de oceaan en de natuur.
Hoe kunnen we de stem van de zee versterken? En, dilemma, kunnen we spreken in de naam van de zee?
Deelnemers
Marialena Marouda (GR/DE/BE) werkt op het snijvlak van performance, geluidskunst en orale poëzie. In 2018 richtte ze The Oceanographies Institute (TOI) op.
Theun Karelse (NL) verkent door onderzoek en experimenteel veldwerk hoe kunst, ecologie, technologie en archeologie in zee in elkaar haken; werkt op vraag van de Ambassade van de Noordzee mee met het veldwerkteam voor de future of the Delta.
Esther Kokmeijer (NL) is kunstenaar, ontdekkingsreiziger, ontwerper en fotograaf ; richt zich vooral op de ‘Global Commons’; is oprichter van ANTARKTIKOS, een tijdschrift gewijd aan Antarctica.
Stijn Demeulenaere (BE) is geluidskunstenaar en zoekend muzikant, en maakt field recordings; studeerde af in de sociologie en cultuurwetenschappen en studeerde radio aan het RITCS, Koninklijk Instituut voor Theater, Film en Geluid.
Initiatiefnemers
Greet Brauwers (BE) studeerde af als audiovisueel auteur aan het KASK ; is filmmaker, journalist, onderzoeker en kunstenaar en coördineert sociaal-artistieke projecten waarin participatie, ontmoeting en kennisuitwisseling centraal staan.
Raf Custers (BE) is schrijver en doc-maker gespecialiseerd in extractivisme, historicus (KU.Leuven, inter-bellum / Latijns-Amerika / semiotiek), zanger-performer en freelance journalist.
Dagvoorzitter
Anna Luyten (BE) is artistiek onderzoeker en docent aan de School of Arts, KASK Gent. Zij is master in de filosofie, master toegepaste literatuurwetenschappen en master drama- en theaterwetenschappen. Ze doceert cultuurbeschouwing aan de Toneelacademie Maastricht.
Foto: Daan Appels
- A Seat for the Sea
Links
Ecologie / Kunst en Activisme /