Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

30 apr 2022
13:00 - 17:00

Symposium: De Staat van Mecenaat

De ‘culture of giving’ is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor het financieren van culturele programma’s. Maar wie geeft er eigenlijk aan wie en waarom? En hoe staan private giften in verhouding tot publieke financiering?
De staat van mecenaat is een symposium van Platform BK en Framer Framed over de veranderende rol van mecenaat in het Nederlandse beeldende kunstlandschap in de afgelopen tien jaar. In een lezing en drie panels onderzoeken we welke giftrelaties voorkomen, hoe en voor wie deze wel en niet werken en welke toekomstmogelijkheden ze bieden.

Tijdens De staat van mecenaat zullen deskundigen, gevers, kunstenaars en instellingen met elkaar in gesprek gaan over de volgende vragen: Hoe heeft de culture of giving zich in de tien jaar na de cultuurbezuinigingen in Nederland ontwikkeld? Wie geeft aan wie, met welke motivaties en voor wat voor projecten? Welke valkuilen kent mecenaat in het huidige bestel? Welke rolverdeling tussen mecenaat en publieke financiering is wenselijk? Hoe kunnen transparante en duurzame vormen van mecenaat bijdragen aan een bloeiende kunstsector?

Het symposium wordt geopend met een lezing door mecenaatsdeskundige Renée Steenbergen. Zij is bestuurslid van Platform BK en auteur van De nieuwe mecenas – Cultuur en de terugkeer van het particuliere geld (Uitgever Business Contact, 2008).

De staat van mecenaat vindt plaats op zaterdagmiddag 30 april van 13:00-17:00 uur in Framer Framed, Amsterdam. Bezoekers zijn welkom op locatie of kunnen een livestream volgen op de websites van Platform BK en Framer Framed.

YouTube link: https://www.youtube.com/watch?v=uAHq18RTaas

Dit evenement is GRATIS en in het NEDERLANDS.

De staat van mecenaat is ontwikkeld door Platform BK in samenwerking met beeldend kunstenaar Timo Demollin en Framer Framed en mede mogelijk gemaakt door Pictoright Fonds. Timo Demollin schreef eerder het artikel De fuik van filantropie – Over de ontwrichtende posities van Ammodo, Droom en Daad en Hartwig Art Foundation (24 maart 2021), hier te lezen.

Timo Demollin is beeldend kunstenaar en studeerde aan het Sandberg Instituut. Zijn praktijk verkent de eigendomsverhoudingen, institutionele structuren en economische relaties waar de productie en distributie van kunst aan onderhevig zijn. Belangrijke startpunten hierbij zijn de geschiedenis, architectuur en ideologie van kunstruimtes en de relatie tussen concrete materiële productie en de immateriële productie van cultureel kapitaal. Dit artistiek onderzoek resulteert in installaties, sculpturen, teksten en tentoonstellingen die de processen van waardecreatie en het spanningsveld tussen publieke en private ruimtes adresseren. Zijn scriptie ‘Full Disclosure: processes of corporatization in the public eye’, over de verzelfstandiging van publieke musea en de institutionele verstrengeling van beeldende kunst en financieel kapitaal, werd in februari 2018 gepubliceerd op de website van Platform BK, de belangenorganisatie voor beeldend kunstenaars.


Sprekers

Renée Steenbergen, adviseur,
Liesbeth Bik, kunstenaar, Akademie van Kunsten,
Helleke van den Braber, Universiteit Utrecht,
Kristel Casander, Voordekunst,
Nous Faes, socioloog en beleidsadviseur,
Roel Griffioen, onderzoeker,
Marjolein de Groen, Collectie DE.GROEN,
Shailoh Philips, onderzoeker en docent,
Steven van Teeseling, Sonsbeek & State of Fashion,
Olav Velthuis, Universiteit van Amsterdam en
Ying Que, antropoloog en organisator.