Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Portret Narges Mohammadi, beeld Io Sivertsen

Narges Mohammadi

Narges Mohammadi (Den Haag) is een kunstenaar, curator en DJ. Ze heeft de BA Moderne- en Hedendaagse Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht afgerond en voltooide haar BA Beeldende Kunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. Haar artistieke praktijk komt voort uit een positie van in-betweenness – een zogenaamde tussenruimte ingebed in culturele geschiedenissen. Ze maakt werken die lang verloren gegane herinneringen belichamen, die ze vertaalt naar installaties en sculpturen. Haar werken kenmerken zich door een spel met geuren, kleuren, symbolen en gewoonten van verschillende culturele erfgoederen. Door eenvoudige en breed toegankelijke materialen te gebruiken in een omgeving die ze schijnbaar ontgroeid zijn, laat ze verschillende ervaringen van het ‘thuis’ samenkomen.

Ze werkte als freelance curator en maakte deel uit van (A)WAKE, een non-profit stichting opgericht door Shirin Mirachor en gevestigd in Rotterdam (NL), en die culturele programma’s initieert die tussen kunst en politiek navigeren. Recente projecten zijn onder meer New Radicalism, een multidisciplinair festival voor digitale kunst rondom het Midden-Oosten, Noord-Afrika (MENA) en haar diaspora’s. New Radicalism is een platform voor alternatieve artistieke stemmen die Westerse stereotypen over de MENA en haar culturen uitdagen. New Radicalism faciliteert een tentoonstellingsprogramma, een contextprogramma (met o.a. lezingen, panelgesprekken en workshops), een muziekprogramma en een educatieprogramma waarmee het de vele jonge en opkomende MENA-creatieven wensen te vertegenwoordigen.

Ze was curator van Queering the Church – een locatie-specifieke event-interventie waarin queer en queer-allies werden uitgenodigd om de ruimte van de kerk in te nemen door middel van performances, poëzie en muziek in de Lourdeskerk (Den Haag, 2018). In samenwerking met curator Mini Maxwell ondersteunde ze de formulering van Queer Bodies – een performance-kunstevenement in het Korzo Theater (Den Haag, 2019). Momenteel maakt ze deel uit van beuys bois, een opkomende internationaal kunstenaarscollectief dat samen met The Hang-Out 070 een queer space runt in Den Haag. beuys bois archiveert, organiseert en faciliteert. Met haar gemeenschap aangedreven culturele programma’s richten ze zich op duurzame verbindingen tussen de kunstwereld en de LGBTQI + -gemeenschap mogelijk te maken en het bestaande netwerk van queer creatievelingen uit te breiden door middel van commissies en uitwisselingen.

Narges Mohammadi is een van de deelnemende kunstenaars aan het groepsproject A Funeral for Street Culture (2021), gecureerd door Rita Ouédraogo en Metro54 bij Framer Framed, Amsterdam.


Exposities


Project: A Funeral for Street Culture

Een groepsproject van Metro54 en Rita Ouédraogo gehost door Framer Framed

Agenda


Framer Framed verwelkomt New Radicalism
Presentatie van nieuwe talenten op het gebied van digitale kunst en cultuur uit het Midden-Oosten, Noord-Afrika en diaspora

Magazine