Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Mella Jaarsma

Mella Jaarsma  (1960, Emmeloord) woont en werkt in Yokyakarta, Indonesië. Ze studeerde aan de Minerva Academie in Groningen (1978 – 1984) en vervolgens aan het Art Institute of Jakarta – IKJ (1984), in Jakarta en aan het Indonesia Institute of the Arts- ISI (1985 – 1986), Yogyakarta, Indonesië.

Haar werk wordt in Indonesië en in tal van kunstinstellingen wereldwijd geëxposeerd, zoals het Singapore Art Museum in Singapore, het Museum of Contemporary Art in Taipei en het Katonah Museum in New York. Ze deed mee aan de derde Asia Pacific Triënnale in de Queensland Art Gallery in Brisbane, Australië, aan de Gwangju Biënnale in Gwangju, China, aan de vijfde International Exhibition of Sculptures and Installations in Venetië en aan de Yokohama Triënnale. Werk van Jaarsma bevindt zich belangrijke publieke collecties zoals die van de Queensland Art Gallery, Brisbane, Australië en het Singapore Art Museum.

Samen met haar partner, kunstenaar Nindityo Adipurnomo, won ze de John D. Rockefeller Award, New York, (2006) en de Academic Art Award, Jogya Gallery / Indonesia Institute of The Arts, Yogyakarta (2008).

In 1988 richtte ze samen met Nindityo Adipurnomo de Cemeti Gallery in Yogyakarta op, die sinds 1999 Cemeti Art House heet. Daar organiseren ze tentoonstellingen en projecten en bieden ze artist-in-residence-plekken aan. Jaarma geeft workshops en lezingen in Indonesië en daarbuiten, bijvoorbeeld aan de Duta Wacana University in Yogyakarta, aan het Fukuoka Asian Art Museum in Fukuoka, aan het Lasallesia College of the Arts in Singapore and aan de Rietveld Academie in Amsterdam.

In 2010 was haar werk te zien op de overzichtstentoonstelling Beyond the Dutch – Indonesië, Nederland en de beeldende kunsten, van 1900 tot nu in het Centraal Museum, Utrecht.


Agenda


Symposium: Suspended Histories
Over het koloniale verleden van familie Van Loon en de manier waarop dat verleden ge(re)presenteerd wordt in Museum Van Loon.
De blik van de kunstenaar
Debat rond de tentoonstelling 'Theme Park'. Hoe heeft de koloniale beeldvorming van Aboriginals de collectie vorming en presentatiebeleid van het museum beïnvloed?

Magazine