Judith Westerveld
Judith Westerveld (1985, Nederland) groeide op in Nederland en Zuid-Afrika. Ze volgde de opleiding Beeldende Kunst aan de Gerrit Rietveld Academie en vervolgens de master Artistic Research aan de Universiteit van Amsterdam. De gedeelde koloniale geschiedenis van Nederland en Zuid-Afrika en de invloed hiervan gebruikt Westerveld als bron voor haar kunst.
In haar kunstpraktijk onderzoekt Westerveld de relatie tussen het archief, de stem en het verhaal, waarbij wordt onderzocht wie hoe historische narratieven tot stand komen; wie wordt gehoord, gezien en herinnerd. De hedendaagse politieke en sociale ontwikkelingen in Zuid-Afrika na de afschaffing van de apartheid vormt het onderzoeksgebied van waaruit haar kunstwerken zich ontwikkelen. De invloed van koloniale verhoudingen op hedendaagse structuren in het landschap, in sociale verhoudingen en de geschiedschrijving zijn terugkerende thema’s in haar werk waarbij ze gebruik maakt van een collage achtige manier van werken, verzamelen, verbinden en naast elkaar plaatsen van ogenschijnlijk ongelijksoortige bronnen.
Enkele films van haar hand zijn (all short) Still Not at Ease (2012), Foreclosure (2013), The Remnant (2016), Writing Back to History (2016).
De film The Remnant (2016) maakt zij als onderdeel van de expositie Re(as)siting Narratives, die te zien was bij Framer Framed in Amsterdam en het District Six Museum in Kaapstad. In 2018 had zij de solo expositie The Dream of a Common Language bij Lumen Travo Gallerie in Amsterdam.