Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Ipeh Nur poseert voor haar werk Bungah Merah over de volkerenmoord op de Banda eilanden, in de Tolhuistuin in Amsterdam (2018)

Ipeh Nur

Ipeh Nur is geboren in Yogyakarta in 1993. In 2016 studeerde ze af aan het Indonesisch Instituut voor de Kunsten – ISI in Yogyakarta met een master in grafische kunst. Haar werk is geïnspireerd door alledaagse problemen en door haar persoonlijke ervaringen.

Nur nam deel aan diverse tentoonstellingen, waaronder Beyond Masculinity (2016) in de Ark Galerie, The Beresyit! (2016) in Krack! Studio in Yogyakarta, Women, Art & Politics (2016) in Footscray Community Arts Centre – FCAC in Australië, het WOW Fest in Melbourne, Australië (2017), Pentagonal Icositetrahedron (2017) bij Cemeti Institute for Art and Society in Yogyakarta, Pressing Matters (2018) en On the Nature of Botanical Gardens (2020) beiden bij Framer Framed in Amsterdam en Kebun Sejarah (Garden of History) (2021) at Zone2Source in Amsterdam.

Voor de tentoonstelling Pressing Matters (2018) maakte Ipeh Nur een nieuw in situ kunstwerk; de muurschildering Bunga Merah over de volkerenmoord op de Molukse Banda eilanden door de VOC in 1621. In het radio interview voor VPRO Bureau Buitenland vertelt ze meer over de tentoonstelling. Ook droeg Nur bij aan een ander werk te zien in tentoonstelling Pressing Matters; de houten Pentagonal Icositetrahedron (2017), een werk van Kevin van Braak, waar 24 verschillende kunstenaars een ontwerp voor bijeen brachten.

Ontwerp van Ipeh Nur voor Pentagonal Icositetrahedron, een werk van Kevin van Braak


Exposities


Expositie: On the Nature of Botanical Gardens

Contemporary Indonesian Perspectives
Based on drawing by Ervance ‘Havefun’ Dwiputra / Design by Diego Montero Ris

Expositie: Pressing Matters

Met werk van 24 Indonesische kunstenaars samengebracht door Kevin van Braak

Agenda


Opening: Pressing Matters
In aanwezigheid van kunstenaars Kevin van Braak en Ipeh Nur

Magazine