Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Golrokh Nafisi

Golrokh Nafisi (1981, Isfahan, Iran) is beeldend kunstenaar en woont en werkt in Amsterdam en Teheran. Ze is afgestudeerd aan de Rietveld Academie in Amsterdam 2010-2014 en van 2000-2005 studeerde ze design aan de Art University van Teheran. In 2019 was haar werk te zien op Prospects & Concepts, onderdeel van Art Rotterdam.

Haar belangrijkste artistieke praktijk is het bedenken van alternatieve manieren om zowel tijd te tellen als onszelf te lokaliseren; het vormgeven van een nieuwe verbeelding voor kalenders en voor kaarten, het ontwerpen van de twee elementen die onze tijd en ruimte meten en definiëren om ons richting te geven in het huidige moment. Haar esthetiek is sterk beïnvloed door het traditionele lokale handwerk van de steden waar ze naartoe reist en waar ze werkt. Nafisi is geïnteresseerd in het ontdekken van nieuwe vormen van collectieve actie, waarbij lichamen en menselijke ideologieën betrokken zijn.

In 2019 maakte Nafisi een performance getiteld Manifesto Against Nostalgia (2019) samen met Giulia Crispiani en Ahmadali Kadivar in Teheran, Rome en Amsterdam. Manifesto Against Nostalgia stelt het gebruik van het woord ‘nostalgie’ ter discussie in relatie tot de huidige sociaal-politieke retoriek die zich baseert op de verheerlijking van – en een soort nostalgie naar – een verleden dat nooit echt heeft bestaan. Het project is een reactie op de toenemende xenofobe tendensen die in verschillende contexten over de hele wereld de kop opsteken. De performance en installatie vinden plaats in samenwerking met lokale volksmuzikanten en zijn gebaseerd op oude tradities waarin muziek en uitspraak worden gecombineerd, waarbij wordt afgeweken van het universele beeld van een stadsomroeper die aankondigingen deelt met een muziekregister. De performance neemt telkens een taalvorm aan die specifiek is voor de locatie, van manifest tot poëzie, van religieus ritueel tot gezang. Het publiek werd uitgenodigd om integraal deel uit te maken van het evenement, als getuigen van deze nostalgische dissidentie.

In 2022 publiceerde Golrokh Nafisi het boek Gham/Tristezza/Sorrow, een werk dat een briefwisseling documenteert tussen Golrokh Nafisi en Giulia Crispiani, tussen Teheran en Rome. Het boek onderzoekt de uitwerking van rouw door middel van tekeningen en poëzie die pijn transformeert in een politiek instrument. Het is ook opgedragen aan alle rouwenden van de afgelopen twee jaar, zij die geliefden hebben verloren in de verte of niet in staat zijn geweest om collectief te rouwen in de dagen van Covid-19.

In 2023 werkte Golrokh Nafisi op Werkplaats Molenwijk, een projectruimte van Framer Framed als artist-in-residence om haar werk en praktijk te delen met de buurt in Amsterdam. Haar residentie inspireerde de publicatie Walvistraan: A Love Story in a Time of Extinction and Isolation, die ze samen heeft geschreven met Ahmadali Kadivar en is gepubliceerd door Framer Framed in 2024.


Exposities


Presentatie: Walvistraan

Door Werkplaats Molenwijk kunstenaar in residentie Golrokh Nafisi

Agenda


Voorleessessie Walvistraan in Werkplaats Molenwijk
Leessessie van de publicatie Walvistraan door kunstenaar Golrokh Nafisi en schrijver Ahmadali Kadivar.
Boekpresentatie: Walvistraan
Officiële boekpresentatie van Walvistraan: A Love Story in a Time of Extinction and Isolation van Golrokh Nafisi en Ahmadali Kadivar, gemaakt tijdens hun 2023 residentie in Werkplaats Molenwijk
Werkplaats Molenwijk vijf jaar!
Een feestelijk programma, inclusief een parade, boeklancering, wandeltocht, workshops en nog veel meer!
Boekpresentatie: Gham/Tristezza/Sorrow
Een publicatie door Golrokh Nafisi en Giulia Crispiani
Performance: Manifesto Against Nostalgia
Outdoor Performance van Giulia Crispiani, Golrokh Nafisi en Ahmadali Kadivar

Magazine