Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Background Mural: 'Kebun Raya, Kebun Saya' (2020) by Sinta Tantra | Photo: © Betül Ellialtioglu, Framer Framed.

Evie Evans

Evie Evans kwam vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland om de studie Literary and Cultural Analysis te volgen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Na het behalen van haar BA in 2019 studeerde ze verder aan de UvA voor haar MA in Museum Studies.  Als onderdeel van de Master volgt ze nu een stage bij Framer Framed waarbij ze de productie en de publieksprogrammering ondersteunt.

Haar BA-proefschrift ging in op de concurrerende concepten van ‘Britishness’ en Englishness’ voor ‘niet-witte’ burgers in het Verenigd-Koninkrijk. Met daarmee de focus op de Britse zwarte geschiedenis. Haar interessegebied is dan ook een combinatie van geschiedenis, erfgoed en identiteit. Ze interesseert zich in het bijzonder voor postkoloniale verhalen en de weergave van koloniale geschiedenis in musea in Groot-Brittannië en Nederland.


Onze buurtcoördinator Redouane Amine interviewde Evie voor het online programma van Framer Framed in april 2020.

 

Zou je een herinnering met ons willen delen, die plaatsvond bij Framer Framed, waar je zelfs nu nog om moet lachen?

Nu kan ik er wel om lachen, maar tijdens mijn eerste avonddienst als host in onze nieuwe tentoonstellingsruimte heb ik mijzelf opgesloten. Ik had de hoofdingang net op slot gedaan en de kaart, die ik moest gebruiken om via de zijkant het gebouw te verlaten, werkte niet. Ik heb een heleboel collega’s gebeld en via het raam naar buiten en de buren gezwaaid, totdat er een aardige beveiliger langskwam die mij geholpen heeft om het pand te kunnen verlaten. De situatie gaf mij uiteindelijk ook de kans om mijn Nederlands te oefenen en achteraf ben ik trots op mijzelf dat ik niet in paniek ben geraakt.

Wat was je favoriete tentoonstelling en waarom?

Ik heb mogen hosten voor Elsewheres Within Here en de huidige tentoonstelling On The Nature Of Botanical Gardens. Ik heb genoten van de verschillende geluiden die onderdeel waren van Elsewheres Within Here, omdat deze vooral tijdens avonden een bijzondere ambiance gaven aan de ruimte. Toch is de huidige tentoonstelling mijn favoriet, door de uitgesproken reacties van bezoekers. Het is fijn levende planten als onderdeel van de tentoonstelling te hebben.

Hoe is het discours van Framer Framed verbonden met je eigen interessegebied/studie/(kunst)praktijk?

Ik heb een bachelor Literaire en Culturele Analyse afgerond. Mijn interessegebied ligt bij specifieke culturele fenomenen, waarbij kaders en contexten altijd uniek en meerstemmig zijn en waarbij de betekenis onderhevig is aan verandering. Dit is iets wat Framer Framed altijd goed belicht in elke tentoonstelling. Gezien mijn interessegebied, en het feit dat mijn huidige masterscriptie gaat over koloniale geschiedenis en erfgoed, ben ik erg geinteresseerd in de de-koloniale benadering van de huidige tentoonstelling.

Wat voor content zou je van Framer Framed tijdens deze pandemie online willen zien?

Aangezien ik betrokken bij het ontwikkelproces en van binnenuit weet wat nog voor onlinemateriaal verschijnt, geeft dit mij de kans om alvast een voorproefje te geven van wat eraan gaat komen. Ik ben erg enthousiast over de ‘Q&A’ met curator Sadiah Boonstra, die ik zelf heb afgenomen. Ook ben ik erg enthousiast over de ‘Reading Rooms’ met kunstenaars. Hier draait het om ecologische bewustwording. Houd het in de gaten!


Magazine