Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Bambi Ceuppens

Sinds 2007 is Bambi Ceuppens voltijds als postdoctoraal onderzoekster verbonden aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (Tervuren, België), waar zij onderzoek verricht naar westerse representaties van Afrika en Afrikanen, het Belgische en Congolese koloniale verleden, de Congolese diaspora in België, koloniale en postkoloniale populaire Congolese cultuur en autochtonie, interculturaliteit en multiculturaliteit in Vlaanderen. In 2003 verscheen Onze Congo? Congolezen over de kolonisatie bij uitgeverij Davidsfonds/Leuven waarin zij de koloniale Vlaamse visies op blank en zwart in Belgisch Congo bespreekt.

Ceuppens was in 2010 commissaris van de tentoonstelling Indépendance! over de onafhankelijkheid van Congo die het KMMA organiseerde ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de onafhankelijkheid van België’s voormalige kolonie. In 2016 stelde ze samen met Sammy Baloji de tentoonstelling Congo Art Works – Populaire Schilderkunst samen. De tentoonstelling werd geïnitieerd door het Afrika Museum in Tervuren, België. De tentoonstelling was te zien in Bozar in Brussel en het Garage Museum in Moskou.

In 2018 stelde Bambi Ceuppens de publicatie Pietpraat. Over Zwarte Piet in België samen, over de evolutie, diversiteit en receptie van Zwarte Piet in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De publicatie werd uitgegeven door Houtekiek in Antwerpen.


Agenda


Boekpresentatie: Being Imposed Upon
Een online gesprek met Gia Abrassart, Anne Wetsi Mpoma, onder leiding van Bambi Ceuppens
De vooringenomen blik
Over kunstbeschouwing en beoordelingscriteria van Nederlandse kunstinstellingen.

Magazine