About the part that art plays in a globalising society

Framer Framed

Kunstlessen bij de Krijtmolen van Saja Amro

Art Lessons at the Krijtmolen / MKC Oostzanerwerf

Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Naast onze activiteiten in Werkplaats Molenwijk organiseren wij in de Molenwijk in Amsterdam-Noord ook binnenschoolse activiteiten. Zo zijn wij in schooljaar 2021/2022 gestart met kunstlessen op (voorheen) basisschool De Krijtmolen, die vanaf schooljaar 2022/2023 onder de naam MKC Oostzanerwerf is verder gegaan.

Redesigning the classroom

In het voorjaar van 2022 hebben wij voor 2 groepen 7 een reeks van vier lessen Redesigning the classroom verzorgd, onder begeleiding van Saja Amro, een jonge Palestijnse kunstenaar die zich richt op het creëren van ervaringen en vormen van publieksparticipatie om een dialoog te creëren rond sociaal-wetenschappelijke kwesties. In de lessen op De Krijtmolen werden leerlingen uitgenodigd om het concept van het klaslokaal als omgeving van het formele leren te bevragen, evenals de veelal hiërarchische relatie tussen leerkracht en leerling. Alternatieve vormen en thema’s voor het schoolgebouw, het lokaal en het meubilair zijn samen onderzocht en verbeeld, waarna enkele eigen ontwerpen van tafels en stoelen tot realisatie zijn gebracht in een prototype. Ten tijde van de lessen studeerde Saja zelf af aan het Sandberg Instituut.

Kunstlessen bij de Krijtmolen van Saja Amro

Kunstlessen Anan Striker

Om meer beweging, spel en creativiteit in het klaslokaal te brengen, startte Anan Striker – voormalig resident van Werkplaats Molenwijk – begin 2023 met zijn kunstlessen op MKC Oostzanerwerf. In het verlengde van de alternatieve schommels die Anan maakte en een plek gaf in de publieke ruimte tijdens zijn residentie, werd het concept van beweging en speelsheid ook de school in gebracht. Leerlingen ontwierpen en maakten hun eigen schommels die vervolgens in de school werden tentoongesteld. Het concept spel kreeg daarnaast ook een eigen invulling met het maken van een levensgroot bordspel met een eigen ontwerp van de leerlingen, zelf ontworpen houten pionnen en gezamenlijk overeengekomen spelregels. En tot slot werd gespeeld met het begrip tekenen en tijd, en werden hun eigen ‘door de jaren getekende’ gezichten in de verre toekomst verbeeld.

Kunstlessen van Anan Striker. Foto: Anan Striker



Amsterdam Noord / Citizenship / Education / Art and Activism / Molenwijk /

Network


Saja Amro

Designer, Educator
Photo of Anan Striker

Anan Striker

Artist

Magazine