Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Maryanto at Gillaman Barracks, Singapore. ‘Tales of the Gold Mountain’, acrylic on canvas, 2012. Photo Courtesy of the artist. Maryanto at Gillaman Barracks, Singapore. ‘Tales of the Gold Mountain’, acrylic on canvas (201)2. Photo Courtesy of the artist.

Maryanto

Maryanto (1977) woont momenteel in Yogyakarta, na een studie Beeldende Kunst te hebben afgerond aan het Indonesisch Instituut voor de Kunsten (ISI) en een residentie aan de Rijksakademie in Amsterdam.

Zijn eerdere werk draaide vooral om het vastleggen van gelaagde werkelijkheden – de manier waarop de realiteit van de hedendaagse internationale wereld overlapt met de realiteit van postkoloniaal, en sinds kort ook neoliberaal, Indonesië. In zijn werk gebruikt hij zijn persoonlijke ervaringen, vaardigheden en zijn achtergrond in beeldende kunst om aandacht te besteden aan de lokale kunstscene, waarbij figuratieve kunst en vakmanschap centraal staan. Naast zijn werk als kunstenaar, heeft Maryanto ook een tijd gewerkt voor NGO Anak Wayang Indonesia. Zijn ervaring als maatschappelijk werker heeft hem een dieper beter inzicht beeld gegeven in van de maatschappelijke structuren, en dat voel je in zijn werk.

Maruyanto leverde een bijdrage aan diverse solo- en groepstentoonstellingen waaronder: Meru / Fractured Paradise, Tabula Rasa Gallery, Londen (2023); 16Albermarle, Sydney (2023); MAIIAM Museum voor Moderne Kunst, Thailand (2021); Nationaal Museum van Jogja, Yogyakarta (2020); Yeo Workshop, Singapore (2019, 2017 en 2015); de 2e Industriële Biënnale, Labin, Kroatië (2018); Framer Framed, Amsterdam (2018); Koganei Art Spot Chateau, Tokio (2018); Setouchi Triënnale, Naoshima, Japan (2016); Samstag Kunstmuseum, Adelaide; het Azië Cultuurcentrum, Gwangju; het Bozar Paleis voor Schone Kunsten, Brussel (2017); Kunstmuseum van Singapore (2015); Biënnales van Jakarta en Jogja, Indonesië (2015); Stedelijk Museumbureau Amsterdam, Amsterdam; Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam; Kunstzaken, Amsterdam en Heden, Den Haag (2013).

Zijn werken bevinden zich onder meer in de openbare collectie van Kadist Foundation, Museum voor Wereldculturen (Nederland), Macan Museum (Indonesië).

Bij Framer Framed nam Maruanto deel aan de groepstentoonstelling Pressing Matters (2018) samengesteld door Kevin van Braak. Zijn bijdrage aan het project het Pentagonal Icositetrahedron, bij Framer Framed te zien als onderdeel van de tentoonstelling Pressing Matters (2018), is geïnspireerd op een eerder werk genaamd Banyu Mas, wat letterlijk ‘gouden water’ betekent. Het is de naam is van een stad in Centraal Java. Maryanto en zijn familie komen oorspronkelijk uit deze stad. Door de stad Banyumas, stroom een rivier die bekend staat om de vele goud vondsten. Vroeger trokken enorme hoeveelheden mensen naar de stad om goud te zoeken in de rivier. Door de enorme toestroom van goudwinners werd de rivier steeds ernstiger aangetast. Uit angst dat de rivier nog erger vervuild zou raken, zorgden lokale bewoners ervoor dat het de goudwinning werd verboden.

Maryanto neemt dit verhaal als uitgangspunt om na te denken over de fundamentele dingen die ons leven waarde geven. De geschiedenis leert dat, als sinds de tijd van Mesopotamië en het Babylonische rijk,  rivieren een centraal onderdeel zijn van de menselijke beschaving. De boodschap van de kunstenaar is dan ook om beter voor onze rivieren te zorgen: ze zijn waardevoller dan goud.


Exposities


Based on drawing by Ervance ‘Havefun’ Dwiputra / Design by Diego Montero Ris

Expositie: Pressing Matters

Met werk van 24 Indonesische kunstenaars samengebracht door Kevin van Braak

Magazine