Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

Photo: © Sally Tsoutas

Blak Douglas

Blak Douglas (geboren als Adam Hill) groeide op in Blacktown (Blaktown) in het westen van Sydney op Booreberongal (Dharug) land en is voornamelijk van Dhungatti en Schotse afkomst; met een Aboriginal vader en een Australische moeder. Geïnspireerd door het werk van zijn familie begon hij fotografie, illustratie en grafisch ontwerpen te studeren aan de University of Western, Sydney, waar hij in 1994 afstudeerde. Blak Douglas is een grotendeels autodidactische kunstenaar wiens stijl beïnvloed is door grafisch ontwerp en moderne pop art. In solo exposities met titels als Are we there yet? bevraagd Douglas zijn publiek; hoe ver zijn we gekomen vanuit het kolonialisme, en wat is er nog over? Door in de buitenwijken van Sydney op te groeien, ontwikkelde Douglas een sterk politiek bewustzijn en een diep begrip van de dynamiek van de Australische gemeenschap rondom ras, klasse en whiteness. In zijn kunstwerken onderzoekt hij de impact van voortdurende koloniale oppressie van Aboriginal Australiërs en de dominantie van het witte perspectief in de Australische nationale identiteit.

Zijn werk is onderdeel van veel belangrijke publieke en private collecties, waaronder het Museum voor Wereldculturen in Nederland. Douglas werkt met diverse media: schilderen, grafisch ontwerp, beeldhouwwerk, fotografie, performance, video en installatie. Hij hield zijn eerste solo expositie in 1999 en heeft sindsdien veel solo, duo en groep exposities gehad door heel Australië en internationaal. Enkele van zijn exposities zijn: Not a proper Aborigine, 10-year Survey (2010), Mosman Art Gallery; This is why we don’t stand for the anthem (2008), Arc One, Melbourne; BOMB (with Adam Geczy) (2014-15), Museum of contemporary Aboriginal art, Utrecht; and Archibald Prize finalist (2015), Art Gallery of NSW; In the future everything will be as certain as it used to be (2017), Framer Framed.

Naast zijn kunstpraktijk beheert Blak Douglas de BLAK• active gallery space in Redfern, Sydney en is hij een klassiek getrainde Yidaki (Didgeridoo) speler. Hij trad onder meer op bij het Festival of the Dreaming, Australian Idol, The Deadlys, Rugby World Cup opening ceremonie, ‘Requiem’ Peter Sculthorpe & Inter/national tours (Musica Viva) en Paul Jarman Projects.

In 2017 nam Blak Douglas deel aan de groepsexpositie In the future everything will be as certain as it used to be bij Framer Framed.


Exposities


Expositie: In the future everything will be as certain as it used to be

Expositie in samenwerking met het Aboriginal Art Museum Utrecht (AAMU), dat in 2017 na zestien jaar de deuren moet sluiten, samengesteld door Georges Petitjean

Magazine