patricia kaersenhout
patricia kaersenhout (1966) is een Nederlandse visueel kunstenaar en cultureel activist. Ze studeerde sociale wetenschappen aan Amstelhorn Amsterdam en beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie. Haar werk richt zich vaak op het kolonialisme in relatie tot haar eigen ervaringen binnen een West-Europese cultuur. De rode draad in haar werk is een onderzoek naar de Afrikaanse Diaspora, die ze in verband brengt met de geschiedenis van de slavernij, racisme, feminisme en seksualiteit. Haar werk wordt vertegenwoordigd door galerie Wilfried Lentz in Rotterdam.
Haar eerste solopublicatie, Invisible Men, werd uitgebracht in 2009 en bestaat uit 42 kunstwerken op papier geïnspireerd door Ralph Ellison’s book Invisible Man (1952). Met deze publicatie brak ze ook in het buitenland door. Inmiddels heeft ze meerdere internationale tentoonstellingen op haar naam staan. Een van haar solotentoonstelling, Proud Rebels, opende april 2015 bij het CBK Zuidoost in Amsterdam. Proud Rebels gaat over een belangrijke zwarte feministische golf in de jaren ’80 in Amsterdam. Bij Framer Framed nam zij deel aan de groepsexpositie Embodied Spaces (2015), samengesteld door Christine Eyene met werken rondom de thema’s lichaam, gender en identiteit. Daarnaast leverde patricia kaersenhout een bijdrage aan diverse programma’s bij Framer Framed waaronder BE.BOB 2014.
In 2017 realiseerde zij het community art project Guess Whoʼs Coming to Dinner Too? in samenwerking met AGA LAB, Het GildeLab en WOW Amsterdam. In 2019 werd de installatie opnieuw gepresenteerd bij De Appel in Amsterdam. Patricia Kaersenhout levert met dit project een reactie op The Dinner Party (1979), het bekendste werk van feministisch kunstenaar Judy Chicago, en vormt een artistiek-inhoudelijke kritiek op de behandeling van de Zwarte vrouw daarin. Geïnspireerd op het werk van Chicago toont Kaersenhout een installatie bestaande uit een grote, rijk gedekte eettafel in driehoeksvorm, vol van symboliek, waaraan 36 Zwarte vrouwen, ʻheldinnen van verzetʼ, worden geëerd. Recent leverde ze een bijdrage aan de groepstentoonstelling Your Voice Matters (2019) bij Museum Arnhem waarin kunstwerken te zien van twaalf kunstenaressen over de positie van vrouwen nu en in het verleden. Zij reageren in hun werk op vraagstukken zoals seksueel geweld, rollenpatronen, uitsluiting en migratie. In 2021 werk het werk met steun van Vereniging Rembrandt en Mondriaan Fonds aangekocht door het Frans Hals Museum Haarlem, Centraal Museum Utrecht, Stedelijk Museum Amsterdam en Van Abbemuseum Eindhoven.
SOLOTENTOONSTELLINGEN
2021
Who is she? Portretten vertellen
Frans Hals Museum, Haarlem
2017
Guess Who’s Coming to Dinner Too?
Amsterdams Grafisch Atelier, Amsterdam
Bloed Suiker
Cargo in Context, Amsterdam
2015
Proud Rebels
CBK Zuidoost, Amsterdam
Amsterdam Museum, Amsterdam
2011
What you don’t see is what you won’t get
C&H ArtSpace, Amsterdam
GROEPSTENTOONSTELLINGEN (selectie)
2024
Soil
Van Abbemuseum, Eindhoven, Nederland
2019
Your Voice Matters
Museum Arnhem, Nederland
2015
Embodied Spaces
Framer Framed Amsterdam, Nederland
2014
Possession
Kopenhagen, Denemarken
Biennale of Dakar
Dakar, Senegal
The body narratives
Londen, VK
Caravana Negra
Reizende tentoonstelling: Buenos Aires, Parijs, Tokio, Singapore
2013
Handle with care
Tropenmuseum, Amsterdam, NL
Skindeep
Eye Filmmuseum, Amsterdam, NL
2012
Be You [screening]
Black Magic Woman Festival, Amsterdam, NL
Trinidad & Tobago Film Festival [screening] Trinidad & Tobago
Caribbean Crossroads of the World
The Studio Museum (NY, VS)
Queens Museum of Art (NY, VS)
El Museo del Barrio (NY, VS)
2011
Screaming in a bucket
C&H ArtSpace, Amsterdam, NL
- Metropolis M - Guess Who’s Coming to Dinner Too?
- De Volkskrant - Een eigen netwerktafel voor sterke vrouwen
- Metropolis M - Black Art Matters
- Persoonlijke website van Patricia Kaersenhout