Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

9 nov –
10 nov 2023

Symposium: What and When Was Caribbean Modernism?

What and When Was Caribbean Modernism? is een driedaags symposium over verschillende temporele contexten en idiomen van het modernisme zoals die zich manifesteren in het Spaanstalige, Franstalige, Nederlandse en Engelstalige Caribische gebied (en hun diaspora). De eerste twee dagen vinden plaats bij Framer Framed op 9 en 10 november.

Dit evenement is in het Engels en gratis.
REGISTREER

Het symposium wil de verschillende temporele contexten en idiomen van het modernisme verkennen zoals deze opkwamen en zich manifesteerden in het Spaanstalige, Franstalige, Nederlandse en Engelstalige Caribische gebied (en hun diaspora’s). Dag één staat in het teken van het visueel modernisme en dag twee van het literaire modernisme.

Op het gebied van expressie en identiteit, zowel artistiek als intellectueel, is het modernisme een vormgevende kracht geweest in het Caraïbisch gebied van de twintigste eeuw. Terwijl het Europese modernisme zich gedeeltelijk heeft gevestigd door zijn imperialistische connecties, vinden de modernismen van de koloniale wereld hun stem door de vormen en talen van het modernisme toe te eigenen, inheems te maken, te creoliseren en te transformeren. In het hele regionale en diasporische Caribische gebied heeft het modernisme bijgedragen aan radicale artistieke en intellectuele reacties op koloniale overheersing, onteigening en onderdrukking.

Het modernisme leverde enkele van de idiomen, stijlen en infrastructuren die de politiek, poëtica en esthetiek van zelfbeschikking verwoordden. In de afgelopen dertig jaar, met het verval van de postkoloniale soevereiniteit en de opkomst van de mondialisering, is er reden om te betwijfelen of het modernisme nog steeds de subversieve kracht is waarvan men dacht dat het het was. Ons doel is om de rol van het visuele, literaire en intellectuele modernisme in het twintigste-eeuwse Caribische, regionale en diasporische modernisme te begrijpen, en vervolgens te onderzoeken of de oppositionele energieën van het modernisme nog steeds een belangrijk referentiepunt zijn.

Programma

Dag 1 – 9 nov, 09:00-19:00
08:30-09:00 Inloop
09:00-09:15 Inleiding door David Scott
09:15-12:45 Julian Isenia, Jerry Philogene, Lindsay Twa
12:45-13:45 Lunch
13:45-16:05 Petrine Dacres, Lázaro Lima
16:05-16:20 Pauze
16:20-18:35 Carlos Garrido Castellano, Erica Moiah James

Dag 2 – 10 nov, 09:00-19:00
08:30-9:00 Inloop
09:00-9:15 Inleiding door David Scott
09:15-12:45 Yra van Dijk, Faith Smith, Daphne Lamothe
12:45-13:45 Lunch
13:45-16:05 Thalia Ostendorf, Arnaldo M. Cruz-Malavé
16:05-16:20 Pauze
16:20-18:35 Régine Michelle Jean-Charles, Nadi Edwards

Het symposium wordt opgenomen en online beschikbaar gesteld.
Voor meer informatie over het programma kun je hier de abstracts raadplegen.


Symposium: What and When Was Caribbean Modernism? wordt mede georganiseerd door Small AxeWereldmuseum AmsterdamResearch Center for Material Culture en Framer Framed.

 

Beeld: Waterval en kolibries, naar Martin Johnson Heade (2013) – © Eduard Duval-Carrié, Mondriaan Fonds – Inventarisnr.: AM-708-2



Caraiben / Diaspora / Global Art History /

Netwerk


Faith Smith

Onderzoeker

Arnaldo Cruz-Malavé

Onderzoeker

Régine Michelle Jean-Charles

Literatuurwetenschapper en cultuurcriticus

Norval Edwards

Onderzoeker

Thalia Ostendorf

Onderzoeker

Daphne Lamothe

Onderzoeker

Yra van Dijk

Onderzoeker

Erica Moiah James

Kunsthistoricus en curator

Carlos Garrido Castellano

Kunsthistoricus

Lázaro Lima

Onderzoeker en filmmaker

Petrina Dacres

Onderzoeker en curator

Lindsay J. Twa

Kunsthistoricus

Julian Isenia

Onderzoeker en schrijver

Jerry Philogene

Onderzoeker