Over de rol van kunst in een globaliserende samenleving

Framer Framed

28 jun 2023
18:00 - 20:00

Screening: Land Rifts - Extraction and Sedimentation

Als onderdeel van de ASCA Workshop 2023, Forms of (More Than) Human Relationality, presenteert Framer Framed een screeningprogramma dat georganiseerd wordt door Nadica Denić, Jasmijn Leeuwenkamp en Eszter Szakács. Na de vertoning gaan Marwa Arsanios en Ana Bravo Pérez in gesprek met Eszter Szakács.

Framer Framed
Juni 28, 18:00 – 19:30

Er is beperkte ruimte beschikbaar voor de screening, gelieve je aan te melden via Eventbrite.

Land Rifts: Extraction and Sedimentation presenteert twee op onderzoek gebaseerde filmwerken van kunstenaars en filmmakers Ana Bravo Pérez en Marwa Arsanios. Het evenement nodigt uit tot een gesprek over de relatie tussen ecosystemen en kolonialiteit, in het bijzonder met betrekking tot landeigendom, ontginning, evenals strategieën voor een meer gemeenschappelijke relatie met land. In Mother Earth’s Inner Organs (2022) volgt Ana Bravo Pérez het spoor van de winning van hulpbronnen vanuit Nederland terug naar het Wayú-gebied in het noorden van Colombia, van het aardoppervlak naar de diepte en reflecteert daarmee op de destructieve relationaliteit van extractivistische praktijken. Marwa Arsanios, vertrekt in Who is Afraid of Ideology? Deel 4: Reverse Shot (2022) vanuit een vergelijkbaar destructief pad in het noorden van Libanon. Het werk ensceneert een discussie en een experiment, uitgevoerd door haarzelf en partners, dat het gebruik van grond boven grondbezit plaatst om het idee en de gemeenschappelijke praktijk van een duurzame relatie met het land te laten zien die zelfs in de hedendaagse realiteit kan bestaan.

 

Mother Earth’s Inner Organs

Ana Bravo Pérez

22 mins | 16mm, 4k | 2022 Spaans | Wayuunaiki | Engels | Nederlands
Deze film is een reis van Amsterdam naar Wayú-gebied in het noorden van Colombia, waarbij je de rook en de rotte geur van brandende Mma (moeder Aarde in Wayuunaiki) volgt. Bravo Pérez weeft een verhaal dat van het oppervlak van Mma naar de diepte gaat. Van de ervaring van de Wayú-mensen en de reflectie van de filmmaker op extractivistische praktijken, tot plastische experimenten die een lucide droom creëren, een eye-opener voor hoe extractivisme van steenkool het leven beïnvloedt.

 

Who is Afraid of Ideology? Part 4: Reverse Shot

Marwa Arsanios
35 mins | digitale video | 2022 Arabisch | Engels

De film Who is Afraid of Ideology? Part 4: Reverse Shot gaat over een samenwerkingsproject dat probeert de status van privéland in het noorden van Libanon te verschuiven naar een gemeenschappelijke of sociale waqf. Het doel is om het gebruiksrecht te laten prevaleren boven eigendom. Het land zou alleen gebruikt worden door mensen die geen land bezitten voor landbouwdoeleinden. De film volgt dit proces en reflecteert over de manier waarop land als een levend object inherent weerstand biedt aan eigendom. Materie en land worden getuige van een bepaalde geschiedenis van niet-eigendom. De onderlinge verbondenheid van het geologische, het historische, het juridische en het agrarische ontvouwt zich als een soort ecologie van het denken met als doel gemeenschappelijkheid en rehabilitatie.


Afbeelding: Marwa Arsanios, Who is Afraid of Ideology? Part 4: Reverse Shot, 2022, digitale video, 35 mins, video still. Courtesy de kunstenaar.

Dit programma is een samenwerking tussen Framer Framed en de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA), Universiteit van Amsterdam.

 



Colombia / Artist Talk / Ecologie / Extractivisme / Koloniale geschiedenis /

Exposities


Expositie: Tanah Merdeka

Een tentoonstelling met het Indonesische kunst- en activistencollectief Taring Padi, waarin wordt gereflecteerd op het concept van land als object en locatie van decoloniale strijd.

Netwerk


Ana Bravo Pérez

Kunstenaar

Marwa Arsanios

Kunstenaar, Filmmaker